Współczesny internetowy klient potrzebuje dowodu, aby uwierzyć. Gdzie szuka rozwiązań i potwierdzenia swoich potrzeb? Także w sieci, gdzie coraz częściej i dokładniej analizuje autentyczność przekazu. Jak przekonać i uświadomić takiego odbiorcę? Za pomocą jednej z najlepszych metod internetowego marketingu – studium przypadku.
Case study – co to i po co?
Nauka wyciągania wniosków poprzez dokładną analizę i szczegółowy opis rzeczywistego przypadku nazywana jest case study (z ang. studium przypadku). Metodę zastosowano w dydaktyce po raz pierwszy w 1914 roku w Harvard Business School, skąd rozpowszechniła się wśród szkół biznesu w USA i Europie.
W internetowym marketingu wykorzystuje się ją do zobrazowania przetestowanej strategii firmy, wykazania błędów i produktywnych kroków w drodze do celu. Brzmi skomplikowanie? Prościej wygląda to tak:
PRZYPADEK/PROBLEM POSTĘPOWANIE EFEKT
Taki schemat dotyczy każdej branży od potężnych korporacji przez budowlankę, po sklep z włóczkami. Jest to nic innego jak historia sukcesu.
Studia przypadków dokładnie ilustrują, w jaki sposób firma pomogła sobie lub klientowi. Według Content Marketing Institute 73% najskuteczniejszych content marketerów korzystało ze studiów przypadków. Prawie 50% firm SaaS twierdzi, że studia przypadków napędzają sprzedaż. 54% nabywców B2B korzysta ze studiów przypadków w ramach procesu zakupowego, a 29% podaje je jako jedno z najcenniejszych źródeł badań zakupów B2B.
Zalety case study:
- Dla rozwoju firmy:
- audyt konkretnej działalności i edukacja pracowników;
- wiarygodność w oczach klienta;
- poszerzenie świadomości użytkowników;
- zwiększenie popularności marki;
- polepszenie SEO konkretnym contentem.
- Dla copywritera:
- rozwój osobisty i zawodowy;
- nauka współpracy ze zleceniodawcą i najlepszy sposób na poznanie klienta;
- praktyka stosowania Social Proof (z ang. dowód społeczny), czyli autentycznych konkretów bez lania wody;
- każdy przypadek jest unikalny, a więc ciekawy.
Mocny marketing internetowy. Jak tworzyć dobre case study?
Jak to się stało, że pokochałeś to, czego dotychczas nie znosiłeś? Jak mała firma z wąskim, ale dobrej jakości asortymentem stanęła na równym podium z gigantem? Opowiedz o tym jako specjalista, który mówi do ludzi.
Wyobraź sobie, że gościsz tubylca z odległej wyspy, który po raz pierwszy opuścił swoją lepiankę. Zasmakowały mu kremówki i chciałby je upiec. Oprócz podania przepisu musisz mu dokładnie wytłumaczyć właściwości i proporcje konkretnych składników, a także, do czego służy mikser i co się dzieje w piekarniku. Przygotuj się na każde możliwe pytanie z jego strony i przedstaw najczęściej powtarzane błędy tak, żeby zrozumiał, jak z jajek, mąki, masła, ziemniaczanki, cukru i mleka powstaje pyszny deser.
W case study stosujesz w tym celu raporty, wykresy, tabelki i diagramy, potwierdzając swoją rzetelną wiedzę w prostym przekazie.
Kompozycja studium przypadku
Schemat tworzenia treści jest pozornie klasyczny:
- wstęp – opisanie kim jest klient, jakie było wyzwanie i ustalenie myśli przewodniej;
- rozwinięcie – przedstawienie postawy wobec problemu, pomysłów (tych wdrożonych i odrzuconych), wybranej metodologii;
- zakończenie – pokazanie efektu i wyciągnięcie wniosków, a także opinii klienta (tzw. testimonials).
Jak się do tego przygotować? Poznaj dokładnie przypadek – wciel się w rolę tubylca z odległej wyspy, który piecze kremówki i wydobądź od klienta wszystkie niezbędne informacje. Następnie stwórz historię, która wciągnie czytelnika.
Człowiek, biznes i sztuczna inteligencja w internetowym marketingu
Firmy chętnie korzystają z nowości technologicznych i nie raz idą na łatwiznę. W dobie rewolucji sztucznej inteligencji powstały agencje tworzące case study za pomocą AI. Równoległe do rozwoju tego narzędzia badania wykazują, że należy traktować je jako partnera, a nie mistrza. AI jest pomocne w uzyskaniu danych, analizie i szkicu.
Sprawdź, Jak napisać ofertę handlową, żeby zyskać?
Dobre case study wymaga ludzkiej oceny i tym należy kierować się, prowadząc marketing w internecie. AI „halucynuje”, czyli w momencie, gdy nie zna odpowiedzi, wytwarza pseudoprawdę na podstawie znanych sobie informacji, a niewłaściwe dane uznaje za pewnik.
Studium przypadku to opowieść specjalisty z dowodami. W jego przypadku doskonale sprawdza się storytelling, który uruchamia podobne obszary mózgu u autora i odbiorcy, synchronizuje umysły do wspólnego przeżywania. Jeżeli Twój biznes ma przekonać człowieka i porwać tłumy do tańca, to Ty masz stać na scenie, a nie sobowtór.
Case study jako kompetentny marketing w internecie
Studium przypadku to nie zbiór luźno rozrzuconych informacji, a konkretna historia sukcesu poparta dowodami. Ma spójną logicznie chronologię, a oprócz przyjętej metodologii, przedstawia również odrzucone pomysły i porażki. Sposób przekazu ma być prosty dla odbiorcy i musi zawierać obiektywne informacje (liczby, wykresy itp.). Może być przedstawione jako artykuł, e-book, podcast lub film.
Za pomocą case study copywriter reprezentujący bohatera, tworzy autentyczny przekaz. Jest to wiarygodna, pomocna i coraz bardziej popularna forma internetowego marketingu, która idealnie łączy ze sobą najnowszy trend human first z SEO.
Autor tekstu: Katarzyna Cieślak