Kategorie
Wskazówki i ciekawostki

Case study – skuteczne narzędzie content marketingu w Twojej dłoni

Współczesny internetowy klient potrzebuje dowodu, aby uwierzyć. Gdzie szuka rozwiązań i potwierdzenia swoich potrzeb? Także w sieci, gdzie coraz częściej i dokładniej analizuje autentyczność przekazu. Jak przekonać i uświadomić takiego odbiorcę? Za pomocą jednej z najlepszych metod internetowego marketingu – studium przypadku.

Case study – co to i po co?

Nauka wyciągania wniosków poprzez dokładną analizę i szczegółowy opis rzeczywistego przypadku nazywana jest case study (z ang. studium przypadku). Metodę zastosowano w dydaktyce po raz pierwszy w 1914 roku w Harvard Business School, skąd rozpowszechniła się wśród szkół biznesu w USA i Europie.

W internetowym marketingu wykorzystuje się ją do zobrazowania przetestowanej strategii firmy, wykazania błędów i produktywnych kroków w drodze do celu. Brzmi skomplikowanie? Prościej wygląda to tak:

PRZYPADEK/PROBLEM      POSTĘPOWANIE      EFEKT

Taki schemat dotyczy każdej branży od potężnych korporacji przez budowlankę, po sklep z włóczkami. Jest to nic innego jak historia sukcesu.

Studia przypadków dokładnie ilustrują, w jaki sposób firma pomogła sobie lub klientowi. Według Content Marketing Institute 73% najskuteczniejszych content marketerów korzystało ze studiów przypadków. Prawie 50% firm SaaS twierdzi, że studia przypadków napędzają sprzedaż. 54% nabywców B2B korzysta ze studiów przypadków w ramach procesu zakupowego, a 29% podaje je jako jedno z najcenniejszych źródeł badań zakupów B2B.

Zalety case study:

  1. Dla rozwoju firmy:
  • audyt konkretnej działalności i edukacja pracowników;
  • wiarygodność w oczach klienta;
  • poszerzenie świadomości użytkowników;
  • zwiększenie popularności marki;
  • polepszenie SEO konkretnym contentem.
  1. Dla copywritera:
  • rozwój osobisty i zawodowy;
  • nauka współpracy ze zleceniodawcą i najlepszy sposób na poznanie klienta;
  • praktyka stosowania Social Proof (z ang. dowód społeczny), czyli autentycznych konkretów bez lania wody;
  • każdy przypadek jest unikalny, a więc ciekawy.

Mocny marketing internetowy. Jak tworzyć dobre case study?

Jak to się stało, że pokochałeś to, czego dotychczas nie znosiłeś? Jak mała firma z wąskim, ale dobrej jakości asortymentem stanęła na równym podium z gigantem? Opowiedz o tym jako specjalista, który mówi do ludzi.

Wyobraź sobie, że gościsz tubylca z odległej wyspy, który po raz pierwszy opuścił swoją lepiankę. Zasmakowały mu kremówki i chciałby je upiec. Oprócz podania przepisu musisz mu dokładnie wytłumaczyć właściwości i proporcje konkretnych składników, a także, do czego służy mikser i co się dzieje w piekarniku. Przygotuj się na każde możliwe pytanie z jego strony i przedstaw najczęściej powtarzane błędy tak, żeby zrozumiał, jak z jajek, mąki, masła, ziemniaczanki, cukru i mleka powstaje pyszny deser.

W case study stosujesz w tym celu raporty, wykresy, tabelki i diagramy, potwierdzając swoją rzetelną wiedzę w prostym przekazie.

Kompozycja studium przypadku

Schemat tworzenia treści jest pozornie klasyczny:

  • wstęp – opisanie kim jest klient, jakie było wyzwanie i ustalenie myśli przewodniej;
  • rozwinięcie – przedstawienie postawy wobec problemu, pomysłów (tych wdrożonych i odrzuconych), wybranej metodologii;
  • zakończenie – pokazanie efektu i wyciągnięcie wniosków, a także opinii klienta (tzw. testimonials).

Jak się do tego przygotować? Poznaj dokładnie przypadek – wciel się w rolę tubylca z odległej wyspy, który piecze kremówki i wydobądź od klienta wszystkie niezbędne informacje. Następnie stwórz historię, która wciągnie czytelnika.

Człowiek, biznes i sztuczna inteligencja w internetowym marketingu

Firmy chętnie korzystają z nowości technologicznych i nie raz idą na łatwiznę. W dobie rewolucji sztucznej inteligencji powstały agencje tworzące case study za pomocą AI. Równoległe do rozwoju tego narzędzia badania wykazują, że należy traktować je jako partnera, a nie mistrza. AI jest pomocne w uzyskaniu danych, analizie i szkicu.

Sprawdź, Jak napisać ofertę handlową, żeby zyskać?

Dobre case study wymaga ludzkiej oceny i tym należy kierować się, prowadząc marketing w internecie. AI „halucynuje”, czyli w momencie, gdy nie zna odpowiedzi, wytwarza pseudoprawdę na podstawie znanych sobie informacji, a niewłaściwe dane uznaje za pewnik.

Studium przypadku to opowieść specjalisty z dowodami. W jego przypadku doskonale sprawdza się storytelling, który uruchamia podobne obszary mózgu u autora i odbiorcy, synchronizuje umysły do wspólnego przeżywania. Jeżeli Twój biznes ma przekonać człowieka i porwać tłumy do tańca, to Ty masz stać na scenie, a nie sobowtór.

Case study jako kompetentny marketing w internecie

Studium przypadku to nie zbiór luźno rozrzuconych informacji, a konkretna historia sukcesu poparta dowodami. Ma spójną logicznie chronologię, a oprócz przyjętej metodologii, przedstawia również odrzucone pomysły i porażki. Sposób przekazu ma być prosty dla odbiorcy i musi zawierać obiektywne informacje (liczby, wykresy itp.). Może być przedstawione jako artykuł, e-book, podcast lub film.

Za pomocą case study copywriter reprezentujący bohatera, tworzy autentyczny przekaz. Jest to wiarygodna, pomocna i coraz bardziej popularna forma internetowego marketingu, która idealnie łączy ze sobą najnowszy trend human first z SEO.

Autor tekstu: Katarzyna Cieślak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *