Kategorie
Copywriting

Co to jest Q&A – w jaki sposób je formułować?

Pytania od odbiorców czy klientów są nieodłączną częścią prowadzenia stron internetowych. Jednak notoryczne wyjaśnianie tych samych kwestii jest niezwykle męczące. Dlatego, by zaoszczędzić cenny czas, idealnym rozwiązaniem może okazać się dodanie sekcji Q&A do Twojej witryny.

Co to jest Q&A?

Q&A jest skrótem od angielskiego wyrażenia Ouestions and Answers, oznaczającego po prostu pytania i odpowiedzi. Często jest on używany także zamiennie z określeniem FAQ, czyli Frequently Asked Questions, które tłumaczy się jako najczęściej zadawane pytania.

Q&A jest coraz częściej stosowanym narzędziem, które pojawia się na portalach informacyjnych, stronach i platformach e-commerce. Umożliwia ono zebranie kluczowych informacji w jednym miejscu, przez co przynosi wiele korzyści biznesowych.

Co zyskujesz dzięki Q&A?

Dodając sekcję Q&A do swojej strony:

  • zaspokajasz potrzeby informacyjne klientów – zadawanie pytań jest nieodłącznym elementem procesu zakupów, ułatwiającym podjęcie decyzji oraz utwierdzającym w jej słuszności;
  • zwiększasz wiarygodność swojej strony – dobrze opracowana sekcja Q&A może umożliwić bliższe poznanie marki lub firmy, co uczyni ją bardziej wiarygodną;
  • budujesz profesjonalny wizerunek firmy – eksperckie podejście do omawianych tematów zwiększy zaufanie klientów;
  • wspierasz proces pozycjonowania – sekcja Q&A pozwala zastosować słowa kluczowe w pytaniach, co sprawia, że tekst bardziej odpowiada potrzebom użytkowników, a to z kolei wzmacnia pozycjonowanie strony.

Jak napisać dobre Q&A?

Q&A w założeniu ma między innymi porządkować informacje i przez to pomagać klientom. Jeśli więc chcesz, by dobrze spełniało swoją rolę, a nie wprowadzało chaos do Twojej strony, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na kilka kwestii.

  1. Najczęściej zadawane pytania.
    W sekcji Q&A powinny znaleźć się tylko najistotniejsze i najczęściej zadawane pytania. Taka selekcja pomoże uniknąć chaosu i zgubienia się w nadmiarze informacji.
  2. Język dostosowany do grupy odbiorców.
    Odbiorca utożsamia się z pytaniami, dlatego powinny być one napisane w 1 os. lp. Ponadto, odpowiedzi powinny być napisane językiem prostym oraz zawierać konkretne informacje. Dlatego układając treści do sekcji Q&A zawsze pamiętaj o grupie docelowej i staraj się dopasować przekaz do jej potrzeb.
  3. Przejrzystość.
    Jeśli twoja strona zawierać będzie dużą ilość pytań i odpowiedzi, pogrupuj je według kategorii tematycznych. W ten sposób powstanie intuicyjna nawigacja w sekcji Q&A, która ułatwi użytkownikom odnalezienie interesujących ich treści.
  4. Słowa kluczowe.
    Zadbaj o to, by w twoich pytaniach pojawiły się frazy kluczowe (najlepiej w różnych odmianach). Dzięki temu zoptymalizujesz stronę pod SEO.
  5. Układając odpowiedzi do najczęstszych pytań, nie wdawaj się w szczegóły. Jeśli jednak uważasz, iż któryś z twoich odbiorców zechce lub będzie potrzebował pogłębić dany temat, zamieść odnośniki prowadzące do artykułów na blogu firmowym. Taka praktyka pozwoli ci także stworzyć użyteczną sieć linkowania wewnętrznego.
  6. Strona wizualna.
    Zadbaj także o wizualny aspekt sekcji Q&A.
    Infografiki, zdjęcia ilustrujące konkretne zagadnienia czy wideo poradniki (np. z instrukcją obsługi) są świetnym sposobem na zaciekawienie odbiorcy i zatrzymanie go na stronie przez znacznie dłuższy czas.

Skąd czerpać inspirację do pytań w Questions and Answers?

Jeśli już zdajemy sobie sprawę, jak powinna wyglądać sekcja Q&A, ostatnią niewiadomą pozostają pytania, na które klienci najczęściej szukają odpowiedzi. Tutaj z pomocą przychodzi oczywiście skrzynka mailowa. Wystarczy ją przejrzeć i spośród wielu zapytań klientów lub obserwatorów strony, wypisać te, które przewijają się najczęściej.

Ponadto, jako źródło inspiracji mogą posłużyć także tematyczne fora dyskusyjne, grupy na Facebooku, fanpage firmy oraz komentarze na profilach w innych mediach społecznościowych (takich jak Instagram czy Twitter). Gdy jednak nawet to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, można sięgnąć także po narzędzia do analizy słów kluczowych, które jednocześnie pomogą przeprowadzić dogłębny research z korzyścią dla SEO.