Kategorie
Pozycjonowanie

Czym jest depozycjonowanie i jak się przed nim uchronić?

Proces depozycjonowania jest działaniem nastawionym na obniżanie rankingu strony w wynikach wyszukiwania. Jest to groźne narzędzie nieuczciwej konkurencji w coraz bardziej bezwzględnym wyścigu o zachowanie dominującej pozycji w przeglądarkach internetowych i tym samym dostępem do szerszego grona odbiorców.

Początek depozycjonowania witryny

Negatywne SEO odbywa się w pierwszej kolejności poprzez atak hakerski lub działania ze strony nieuczciwych pracowników. W chwili gdy osoby takie uzyskują dostęp do witryny, zaczyna się wielowymiarowy proces podważania wiarygodności strony. Poprzez różnego rodzaju operacje niszczące reputację strony roboty wyszukiwarki zaczynają to dostrzegać i serwis internetowy traci swoją dominującą pozycję na korzyść konkurencji.

Sposoby depozycjonowania

  • spamowanie słowami kluczowymi
  • tworzenie nieprzyjaznych dla użytkowników treści
  • kopiowanie treści
  • usuwanie wartościowych linków
  • linkowanie na stronach reklamowych lub serwisach pornograficznych
  • publikowanie niepochlebnych opinii
  • ukrywanie treści przed robotami wyszukiwarek
  • zmiana lub usunięcie meta tagów (title, description, keywords)
  • zastosowanie szkodliwego kodu (malware, phishing), po których strona zostanie oznaczona jako niebezpieczna
  • negatywna kampania SEO obejmująca spamowanie blogów i forów
  • wysyłanie fałszywych zgłoszeń o naruszeniu praw autorskich.

Skutki depozycjonowania

Negatywne SEO to dziś niestety coraz powszechniejsza praktyka. Stosowanie niezgodnych z prawem działań ma bezpośredni wpływ na utratę wiarygodności firmy, niesie za sobą ryzyko nałożenia kar, jak również zwiększa ryzyko usunięcia z wyników wyszukiwania.

Przeczytaj także: Czym jest błąd 404 i dlaczego się pojawia?

Jak się chronić przed negatywnym SEO?

Dobra wiadomość dla właścicieli witryn jest taka, że istnieją narzędzia pozwalające monitorować stronę pod kontem ataków hakerskich lub depozycjonowania. Do najbardziej sprawdzonych rozwiązań należą:

  • Google Analytics – umożliwia podgląd liczby wyświetleń, jak również powracających nowych użytkowników. Dzięki temu narzędziu można łatwo monitorować odchylenie od normy, co może wskazywać na atak hakerski lub próbę obniżenia pozycji strony.
  • Google Search Console – narzędzie umożliwia wgląd w stan indeksowania i widoczności strony. Ma również możliwość wykrycia ataku hakerskiego.
  • Certyfikat SSL – certyfikat bezpieczeństwa dla stron w WordPressie zabezpieczający transmisję danych poufnych obejmujący takie informacje jak: hasła, loginy, numery kart kredytowych czy dane osobowe.
  • Godnym polecenia działaniem jest regularne wykonywanie audytów linków zwrotnych i sprawdzanie, czy nie pochodzą z niepewnych i podejrzanych stron.
  • Silna witryna zajmująca wysokie miejsce w wyszukiwarce to mocne zabezpieczenie przed atakami hakerskimi.

Negatywne SEO a prawo w Polsce

Polskie prawo dokładnie nie definiuje depozycjonowania stron internetowych jako naruszenie prawa, niemniej czyn ten wypełnia znamiona ustawy (Czyny nieuczciwej konkurencji). Zgodnie z Art. 3.1. nieuczciwa konkurencja to czyn sprzeczny z przepisami prawa lub dobrym obyczajem, jeśli zagraża interesom innego przedsiębiorcy lub klienta bądź je narusza. Wszelkie działania spełniające te kryteria uznaje się za nieuczciwą konkurencję

Depozycjonowanie – wnioski

Chociaż operacja mająca na celu nielegalne obniżenie wartości strony konkurencji wydaje się prostym posunięciem, fakty zaprzeczają tej tezie. Proces ten nie jest łatwy do przeprowadzenia, tym bardziej, jeśli mamy do przeskoczenia kilku konkurentów uplasowanych wysoko w rankingu Google. Co więcej, coraz więcej witryn wie, jak chronić się przed depozycjonowaniem za praktyki, które grożą konsekwencje prawne. Zdecydowanie rozsądniejszą praktyką jest zastosowanie działań, które w uczciwy sposób pokonają konkurencję.

Autor tekstu: Łukasz Kuk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *