Nie bez powodu zawód copywritera zyskuje na popularności. Coraz więcej firm pragnie zaistnieć w sieci, wyróżnić się z tłumu konkurencji, przyciągnąć (nie zaciągnąć) do siebie faktycznie zainteresowanych naszą ofertą odbiorców. W czasach, gdy jesteśmy zasypywani przekazami różnej treści (i jakości), teksty przygotowane przez copywritera pomagają w przyjemny sposób skłonić użytkownika do zapoznania się z naszą ofertą. Od czego więc zacząć, by móc tworzyć treści za pieniądze? Czy łatwo nabyć doświadczenie w copywritingu? Tego dowiecie się z naszego artykułu – zachęcamy do lektury!
Cechy dobrego copywritera – czego można od Ciebie wymagać?
Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z copywritingu, przede wszystkim powinieneś:
- umiejętnie operować słowem – masz „w małym palcu” wiedzę z zasad interpunkcji, ortografii, stylistyki, poprawnie tworzysz zdania, posiadasz bogaty zasób słownictwa;
- znać podstawy SEO i SEM – wiesz, jak pisać pod algorytmy wyszukiwarek. Rozumiesz co to meta dane i potrafisz rozróżnić precla od tekstu zapleczowego;
- stawiać na ciągły rozwój – reguły wykorzystywania SEO do tworzonych przez Ciebie treści nie są zadane raz na całe życie. Ulegają modyfikacjom tak często, jak zmieniają się algorytmy Google;
- potrafić wyszukiwać informacje – zwykle od zleceniobiorcy dostajesz jedynie informacje na temat wymaganych słów kluczowych, długości tekstu i ewentualnie polityki/działalności firmy, dla której będziesz tworzył treści. Sam jednak musisz się przygotować, zrobić research, nim rozpoczniesz pisanie;
- pisać, pisać i jeszcze raz – pisać. Doświadczenie nabywa się głównie przez budowanie swojego portfolio, a w przypadku copywritera jest to praktycznie „must have”.
Gdzie mogę zdobyć doświadczenie w copywritingu?
Rozwiązań znajdziesz kilka. Wiele zależy od tego, czy pisanie za pieniądze będziesz traktować jako formę podreperowania domowego budżetu, czy jednak rozważasz postawić na swoim i świadczyć swoje usługi jako freelancer.
Zobacz też informacje o copywriterze freelancerze na blogu SEO-Literki
Jeżeli są to Twoje pierwsze kroki do kariery copywritera, polecamy szukać zleceń:
- na tablicach ogłoszeń lokalnych (typu Olx.pl);
- grupy tematyczne w social media (grupy otwarte/zamknięte, oferty pracy);
- na platformach oferujących zlecenie pisania treści copywriterskich;
- giełdy tekstów.
Natomiast, gdy posiadasz już pewne doświadczenie:
- załóż własną działalność i stwórz stronę internetową;
- podejmij współpracę z agencją marketingową lub content marketingu;
- znajdź pracę w dziale marketingu jako wsparcie zespołu.
Praktycznie zawsze, przystępując do aplikacji dla agencji content marketingu, zostaniesz poproszony o przesłanie porfolio lub próbki swoich tekstów. Warto więc mieć przygotowanych kilka tekstów.
Możesz również pokusić się o udział w praktykach oferowanych przez agencje content marketingu. Zyskasz wprawę w pisaniu treści, stworzysz własne portfolio. Ponadto będziesz mieć dedykowanego opiekuna, który przez okres praktyk sprawdzi Twoje treści i doradzi jak pisać lepiej z każdym artykułem. Nierzadko po odbyciu takich praktyk agencje mogą zaprosić Cię do współpracy.
Podsumowanie
Copywriterem może dzisiaj zostać praktycznie każdy, kto posiada podstawową wiedzę z zagadnień SEO, ma „lekkie pióro”, potrafi zorganizować się w czasie i pracować pod zlecenie. Doświadczenie w copywritingu nabywa się przez ciągłe inwestowanie w siebie – przede wszystkim ćwicząc kreowanie treści, budując zróżnicowane portfolio. Zleceń możesz szukać na portalach społecznościowych, wśród ogłoszeń o pracę, lub nawiązując współpracę z agencją content marketingu.