Kategorie
Wskazówki i ciekawostki

Dress code w pracy biurowej – jak ubierać się do pracy

Dress code w pracy biurowej to zbiór zasad, dotyczących wyglądu zewnętrznego pracownika biurowego. Każda firma czy korporacja ma w swoim statucie dress code, o którym nowo przyjęty pracownik jest informowany i którego powinien przestrzegać. Preferowany ubiór może zmieniać się wraz ze stanowiskiem i obowiązkami danej osoby.

Dress code – dlaczego warto go przestrzegać?

Odpowiednia stylizacja do biura ma szczególne znaczenie, jeśli pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem lub gdy wita przybyłych gości. Dzieje się tak, dlatego, że  taki pracownik jest wizytówką całej firmy. To jak się zachowuje, ale i to jak wygląda, wpływa na pierwsze wrażenie i na pozytywne skutki spotkania kontrahentów. W niektórych sytuacjach pracodawca może poprosić pracowników o noszenie jednakowej części garderoby, jak apaszka, krawat czy zegarek, które mają na celu dodatkowo zareklamować firmę. Jest to szczególnie ważne i zrozumiałe podczas spotkań biznesowych.

Trzy rodzaje dress code’u stosowane codziennie w biurze

Biznesowe spotkania nie zawsze odbywają się w biurze. Często to zorganizowana elegancka kolacja czy wieczorowy bankiet. Na takich uroczystościach również obowiązuje odpowiedni dress code, jednak w tym artykule skupimy się na codzienności biurowej.

FORMAL ATTIRE

To ubiór preferowany najczęściej w sferach polityki i dyplomacji na formalnych spotkaniach na wysokim szczeblu.

  • Dla pań: sukienka do kolan z żakietem lub garsonka w ciemnym kolorze, z jasną bluzką koszulową. Damskie buty muszą być dobrej jakości, koniecznie na obcasie.
  • Dla panów: szary/granatowy garnitur z żakietem i kamizelką ze spodniami, całość  z takiej samej tkaniny, jasna pastelowa  koszula z krawatem, buty czarne typu oxford.

BUSINESS SMART

Oznacza strój klasyczny, biznesowy, z drobnymi odstępstwami od restrykcyjnych zasad. Możemy skompletować go bardziej dowolnie, ale wygląda równie szykownie jak formal attire.

  • Dla pań: w miejsce koszuli, można założyć bardziej kobiecą bluzkę z ozdobnym wiązaniem lub top. Żakiet może być uszyty z tkaniny innej niż dół.
  • Dla panów: dopuszczalne jest zestawienie marynarki i spodni z różnych tkanin, np. lnianej marynarki i ciemnych spodni garniturowych. Możliwe jest zastąpienie koszuli z klasycznym kołnierzykiem koszulą nieco mniej formalną.

BUSINESS CASUAL

Jest to styl, który łączy w sobie elegancję i klasykę z elementami stylu sportowego i codziennego. Kojarzy się z większą wygodą i swobodą ruchów.

  • Dla pań: dzianinowe sweterki i topy. Spodnie lub spódnica mogą być uszyte z tkaniny innej niż żakiet, dżinsy noszone z koszulą albo dzianiną i do tego buty na płaskim obcasie.
  • Dla panów: marynarki bardziej sportowe, koszule bez krawatów a nawet  dżinsy noszone z obuwiem sportowym.

Przeczytaj także: Indeksowanie Google co to jest i jak działa?

Kilka słów o kolorach w dress codzie

Aby uzyskać zamierzony efekt w sytuacjach służbowych wymagających autorytetu, najkorzystniejsze są czerń, biel i granat. Jeśli chcemy wzbudzić zaufanie, pomoże nam błękit. Należy unikać różu czy pstrokatych kolorów, szczególnie, jeśli mamy wystąpić w roli eksperta. Komponując swoją garderobę do pracy, kierujmy się nie tylko charakterem instytucji, ale również kulturą kraju, w którym realizujemy projekty. Pamiętajmy, że kolory działają na podświadomość, a ten sam kolor w różnych krajach może kojarzyć się inaczej.

Autor tekstu: Paulina Jelonek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *