Dress code w pracy biurowej to zbiór zasad, dotyczących wyglądu zewnętrznego pracownika biurowego. Każda firma czy korporacja ma w swoim statucie dress code, o którym nowo przyjęty pracownik jest informowany i którego powinien przestrzegać. Preferowany ubiór może zmieniać się wraz ze stanowiskiem i obowiązkami danej osoby.
Dress code – dlaczego warto go przestrzegać?
Odpowiednia stylizacja do biura ma szczególne znaczenie, jeśli pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem lub gdy wita przybyłych gości. Dzieje się tak, dlatego, że taki pracownik jest wizytówką całej firmy. To jak się zachowuje, ale i to jak wygląda, wpływa na pierwsze wrażenie i na pozytywne skutki spotkania kontrahentów. W niektórych sytuacjach pracodawca może poprosić pracowników o noszenie jednakowej części garderoby, jak apaszka, krawat czy zegarek, które mają na celu dodatkowo zareklamować firmę. Jest to szczególnie ważne i zrozumiałe podczas spotkań biznesowych.
Trzy rodzaje dress code’u stosowane codziennie w biurze
Biznesowe spotkania nie zawsze odbywają się w biurze. Często to zorganizowana elegancka kolacja czy wieczorowy bankiet. Na takich uroczystościach również obowiązuje odpowiedni dress code, jednak w tym artykule skupimy się na codzienności biurowej.
FORMAL ATTIRE
To ubiór preferowany najczęściej w sferach polityki i dyplomacji na formalnych spotkaniach na wysokim szczeblu.
- Dla pań: sukienka do kolan z żakietem lub garsonka w ciemnym kolorze, z jasną bluzką koszulową. Damskie buty muszą być dobrej jakości, koniecznie na obcasie.
- Dla panów: szary/granatowy garnitur z żakietem i kamizelką ze spodniami, całość z takiej samej tkaniny, jasna pastelowa koszula z krawatem, buty czarne typu oxford.
BUSINESS SMART
Oznacza strój klasyczny, biznesowy, z drobnymi odstępstwami od restrykcyjnych zasad. Możemy skompletować go bardziej dowolnie, ale wygląda równie szykownie jak formal attire.
- Dla pań: w miejsce koszuli, można założyć bardziej kobiecą bluzkę z ozdobnym wiązaniem lub top. Żakiet może być uszyty z tkaniny innej niż dół.
- Dla panów: dopuszczalne jest zestawienie marynarki i spodni z różnych tkanin, np. lnianej marynarki i ciemnych spodni garniturowych. Możliwe jest zastąpienie koszuli z klasycznym kołnierzykiem koszulą nieco mniej formalną.
BUSINESS CASUAL
Jest to styl, który łączy w sobie elegancję i klasykę z elementami stylu sportowego i codziennego. Kojarzy się z większą wygodą i swobodą ruchów.
- Dla pań: dzianinowe sweterki i topy. Spodnie lub spódnica mogą być uszyte z tkaniny innej niż żakiet, dżinsy noszone z koszulą albo dzianiną i do tego buty na płaskim obcasie.
- Dla panów: marynarki bardziej sportowe, koszule bez krawatów a nawet dżinsy noszone z obuwiem sportowym.
Przeczytaj także: Indeksowanie Google co to jest i jak działa?
Kilka słów o kolorach w dress codzie
Aby uzyskać zamierzony efekt w sytuacjach służbowych wymagających autorytetu, najkorzystniejsze są czerń, biel i granat. Jeśli chcemy wzbudzić zaufanie, pomoże nam błękit. Należy unikać różu czy pstrokatych kolorów, szczególnie, jeśli mamy wystąpić w roli eksperta. Komponując swoją garderobę do pracy, kierujmy się nie tylko charakterem instytucji, ale również kulturą kraju, w którym realizujemy projekty. Pamiętajmy, że kolory działają na podświadomość, a ten sam kolor w różnych krajach może kojarzyć się inaczej.
Autor tekstu: Paulina Jelonek