Chcesz przyciągnąć uwagę klienta? Szukasz sprawdzonych rozwiązań? Za magnes posłuży ci dobry żart, ironia, satyra… Czyli fun content. O tym, czym on jest i dlaczego warto opowiadać zabawne historie o swojej marce, dla rozbawienia konsumenta, dowiesz się w artykule.
Fun content – słowo wstępu
Fun content jest strategią marketingową, polegająca na tworzeniu humorystycznych treści związanych z marką – tekstowych, infograficznych czy w wersji audio w mediach tradycyjnych i (przede wszystkim) społecznościowych. To bardzo skuteczna metoda zwrócenia uwagi na działalność firmy i jej produkty, a także sposób ukazania ludzkiej twarzy marki w treściach reklamowych, nagłówkach czy opisach produktu. To zadanie wprost dla copywritera. Za każdym uśmiechem, który wywołasz u klientów trafną grą słów lub zabawną analogią, kryje się szansa na większe zyski w sprzedaży. Jak powszechnie wiadomo, najlepiej zapamiętujemy chwile złości i zabawy.
Fun content – gdzie i jak?
Fun content można realizować w mediach tradycyjnych, społecznościowych lub na kanale YouTube, tworząc:
- artykuły lub opisy na stronie firmy poprzez wykorzystanie gry słów, absurdalnych sytuacji lub ironii;
- rolki (TikTok) lub dłuższe reklamy (YouTube, telewizja), krótkie filmy lub animacje, które bawią i jednocześnie angażuję (Tik Tok);
- grafiki i memy (posty na Facebooku, Instragram);
- narzędzie i przestrzeń do interakcji (chatbox, komentarze pod postami w MS i quizy oraz konkursy);
- eventy i livestreamy (Q&A humorem, tematyczne spotkania).
Rozmach fun contentu zależy oczywiście od ambicji i budżetu firmy.
Pamiętaj….
…o dopasowaniu poczucia humoru do grupy docelowej. Pisanie, szczególnie z komediowym zacięciem, wymaga wyobrażenia sobie potencjalnego odbiorcy – wieku, płci, narodowości, preferencji żywieniowych, poglądów itd. Możesz zastosować paradoksy, nieoczekiwanie zwroty akcji, jeżeli decydujesz się storytelling. Eksperymentuj z konwencjami językowymi i graj z oczekiwaniami odbiorców.
Fun content znany i lubiany – kęs Snickersa
Istnieją marki, których humorystyczne treści z fun contentu na stałe zapadły w zbiorową pamięć konsumentów. „Głodny nie jesteś sobą!” – kto nie zna tego sloganu? Oczywiście chodzi o kampanię promocyjną batona Snickers, produkowanego przez koncern Mars Incorporated. Seria reklam pod popularną sentencją najpierw podbiła serca Amerykanów na rozgrywkach Super Bowl, jednocześnie zyskując miano „najlepszej reklamy świata”.
Hasło promocyjne nawiązuje do codziennych sytuacji, kiedy podczas wysiłku fizycznego lub zwykłego poczucia głodu nie czujemy się sobą. Gdy tak się dzieje, dopada nas słabość i wściekłość. Wystarczy jeden kęs batona, by wszystko wróciło do normy. Proste, błyskotliwie i z ogromnym potencjałem do dalszej eksploatacji.
Fun content znany i lubiany – przypadek Żubra
W naszych rodzinnych stronach również mieliśmy do czynienia z marketingowymi fenomenami. Dla przykładu, Żubr, a dokładniej koncernu Tyskie & Żubr. Kto nie znam reklam z czworonożnym opiekunem puszczy? Charakteryzuje je humor oparty na podwójnym znaczeniu słów. Swój sukces marketingowy firma może zawdzięczać odpowiedniemu doborowi sloganu, który został zobrazowany przez humorystyczne animacje stworzone m.in. przez studio Platige Image.
Spoty Kompanii Piwowarskiej na stałe zapisały się w historii polskiej reklamy. Jest to format, który mocno zakorzenił się w polskiej kulturze i zyskał ogromną sympatię klientów do marki, ale także do samego zwierzęcia.
Autor tekstu: Ewa Naleśnik