Kategorie
Ghostwriting

Ghostwriting – anonimowe treści na zlecenie

Ghostwriting to mało znane, choć coraz częstsze zjawisko występujące na polskim rynku. Możemy się z nim spotkać na każdym kroku – od tekstów piosenek, aż po prace magisterskie. Pisarz-widmo tworzy, a nabywca podpisuje się pod tekstem swoim imieniem i nazwiskiem. Taki układ zapewnia obustronne korzyści. Sprawdźmy, na czym dokładnie polega praca ghostwritera.

Ghostwriting – czym jest?

Ghostwriting polega na wykonaniu tekstu przez autora i zrzeknięciu się majątkowych praw autorskich do napisanych treści w zamian za wynagrodzenie. Dochodzi również do podpisania umowy o pełnej poufności – w ten sposób zleceniodawca ma gwarancję, że ghostwriter nie wyda żadnych informacji, które mogłyby zaszkodzić jego wizerunkowi.

W rezultacie współpraca może przynieść wymierne korzyści – nabywca jest uprawniony do korzystania z pełni praw własności intelektualnych, a co za tym idzie, do czerpania różnego rodzaju zysków wynikających z tego faktu.

Kto korzysta z usług ghostwriterów?

Najczęściej z tego rodzaju usług korzystają znane osobistości – gwiazdy show-biznesu i politycy, którzy nie mają umiejętności literackich lub odpowiednio dużo czasu, by samemu wykonać przedmiot zlecenia.

Do agencji copywriterskich zgłaszają się również osoby zlecające wykonanie pracy dyplomowej, jednak w świetle polskich przepisów jest to całkowicie niezgodne z literą prawa.

Jakie treści wykonują pisarze-widmo?

Do prac zaliczanych w poczet usług anonimowych twórców należą przede wszystkim:

  • przemówienia,
  • autobiografie,
  • książki,
  • teksty piosenek,
  • prace dyplomowe,
  • scenariusze.

Czy warto skorzystać z usług ghostwritera?

Jeśli Twoim celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku w swojej dziedzinie, a przy tym nie posiadasz odpowiednich umiejętności lub brakuje Ci łatwości w pisemnym konstruowaniu myśli, to z pomocną dłonią przychodzi ghostwriting. Przyjrzyjmy się, co możemy zyskać, korzystając z takich usług:

  • oszczędność czasu,
  • treści spełniające najwyższe wymagania jakościowe,
  • korzyści finansowe wynikające z przekazanego autorstwa,
  • kształtowanie wizerunku eksperta,
  • budowanie zaufania.

Czy ghostwriting jest legalny?

Na samym początku bez wątpienia należy zaznajomić się z definicją prawa autorskiego. W związku z tym wyróżniamy dwa pojęcia: osobiste prawa autorskie i majątkowe prawa autorskie. Te pierwsze są niezbywalne, nie można się ich zrzec, drugie zaś można sprzedać lub przekazać nieodpłatnie zleceniodawcy. Wiąże się to z tym, że od tej pory może on eksploatować dany utwór. Ghostwriter natomiast traci prawo do wszelkich korzyści wynikających z tego tytułu.

Warto zaznaczyć jednak, że mimo wszystko wciąż będzie mógł przypisywać sobie autorstwo do danej treści. Kwestia ta jest zazwyczaj regulowana poprzez zastosowanie kar umownych regulujących informacje na temat twórczości dzieła.