W świecie biznesu mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Rzeczywiście ciężko temu zaprzeczyć, ale pod jednym warunkiem – że nasze działania marketingowe trafią na odpowiedni grunt. Dlatego słownik nowoczesnego marketingu wprowadził nowe pojęcie tzw. grupy docelowej, dzięki któremu twoja marka wzniesie się na kolejny poziom sprzedaży.
Grupa docelowa – co to jest i dlaczego jest tak ważna?
Przedsiębiorcy, którzy poznali się już na potędze dobrego marketingu potrafią zainwestować niemałe kwoty na profesjonalne kampanie promocyjne. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że dobra reklama to dopiero połowa sukcesu. Kluczem do osiągnięcia gwiazdorskich wyników jest dotarcie z ofertą do osób, które mają największy potencjał zakupu konkretnych towarów czy usług. Takie osoby nazywamy właśnie grupą docelową, z angielskiego target group, potocznie zwane „targetem”. Zazwyczaj charakteryzuje je zespół wspólnych cech, które stanowią główny punkt zainteresowania przy planowaniu działań marketingowych.
W podstawowym podziale rozgranicza się dwa rodzaje grup docelowych: konsumenta detalicznego (B2C) oraz klienta biznesowego (B2B). Ich dokładna charakterystyka pomoże zrozumieć ci mechanizmy, jakie kryją się za tworzeniem skutecznych kampanii sprzedażowych.
Przeczytaj również: Czym jest konwersja i jak zadbać o jej wysoki wskaźnik?
Czym charakteryzują się główne grupy docelowe?
Konsumenci detaliczni (B2C) stanowią najliczniejszą grupę i kupują towary powszechnego użytku o dość niskim progu cenowym. Ich zakupy mają często charakter spontaniczny, oparty na stanach emocjonalnych. Kluczowymi kryteriami definiującym klienta detalicznego są:
- miejsce zamieszkania i pochodzenie,
- wiek, płeć, stan cywilny,
- wykształcenie, profesja,
- stan majątkowy, zarobki, wydatki,
- osobowość, styl życia,
- okoliczności dokonywania zakupów.
Klient biznesowy (B2B) to firma lub przedsiębiorstwo, które swoje decyzje zakupowe podejmuje na podstawie fachowych danych. Operuje zazwyczaj większym budżetem, za to proces decyzyjny jest dłuższy i bardziej analityczny. Jeżeli chcesz jak najtrafniej sprecyzować tego rodzaju grupę, weź pod uwagę takie kryteria jak:
- rejon operacyjny firmy,
- specyfikacja branżowa,
- status finansowy firmy.
W przypadku obu grup, powodzenie ustalenia właściwego targetu jest tym większe, im więcej szczegółów uda ci się określić na temat twojego wymarzonego klienta.
Grupy docelowe – gdzie szukać informacji?
Do ustalenia naszych grup docelowych potrzebujemy jak największej ilości danych z wiarygodnych źródeł. Podstawową i jednocześnie budżetową metodą jest obserwacja obecnej bazy klientów oraz statystyk na profilu w social mediach. Narzędzia typu Google Analytics czy Facebook Audience Insight znacząco pomogą nam w tym zadaniu. Z kolei firmy operujące odpowiednio wysokim budżetem mogą pokusić się o wynajęcie agencji analizującej opinię publiczną, co znacznie ułatwia drogę do określenia grup docelowych.
Na koniec nie należy zapominać, że wciąż skutecznym, acz niedocenionym narzędziem analitycznym jest obserwacja klientów naszej konkurencji. Niech ten newralgiczny punkt naszego biznesu, przekuje się na porządną dawkę wiedzy i motywację do działania.
Autor tekstu: Weronika Maalouf