Pozycjonowaniem nazywa się szereg działań mających zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce. Umiejętność poprawnego korzystania z jego zasad jest bardzo pożądana u twórców internetowych. Na proces pozycjonowania składa się wiele elementów, które trzeba realizować i rozwijać równocześnie. Mogłoby się więc wydawać, że jest to bardzo czasochłonne zajęcie. Jednak czy to prawda? Jak długo trwa pozycjonowanie? Koniecznie przeczytaj!
Czynniki wpływające na to, jak długo trwa pozycjonowanie strony
Twórcy zazwyczaj dążą do tego, by ich strony znalazły się w końcu na pierwszej stronie wyszukiwarki. Poznanie podstawowych zasad pozycjonowania niewątpliwie pomoże w osiągnięciu tego celu. Warto jednak wiedzieć, od czego jeszcze zależy powodzenie.
Branża
Jest to jeden najbardziej kluczowych elementów mających wpływ na to, jak długo zajmie proces pozycjonowania. W niektórych branżach trzeba konkurować z dużymi, popularnymi markami. Ich siła przebicia może być bardzo trudna lub wręcz niemożliwa do pokonania. Warto przeanalizować działania konkurentów i zastanowić się, co wyjątkowego twoja firma wniesie na rynek. Dobrym sposobem może okazać się stworzenie indywidualnej strategii marketingowej oraz sprecyzowanie własnej grupy odbiorczej i celów firmy.
Konkurencyjność fraz kluczowych
Wybór fraz kluczowych zależy przede wszystkim od branży oraz od tego, co firma chce osiągnąć przez pozycjonowanie. Branże niszowe będą miały zdecydowanie większe pole do popisu. W przypadku tych popularnych, sytuacja nie jest taka prosta. Frazy kluczowe zapewne są zdecydowanie przebrane i użyte zbyt wiele razy, by opłacało się wykorzystywać je również w swoich treściach. Co więc zrobić w takim wypadku? Specjaliści SEO zazwyczaj radzą, by zająć się promowaniem tzw. long taili. Są to po prostu długie frazy kluczowe, które mają być trafną odpowiedzią na pytania użytkowników. Mniejszym firmom poleca się używanie ich na początku, zamiast konkurowania z dużymi spółkami o ogólne, popularne frazy.
Historia domeny
Czasami strona firmy tworzona jest od zera. Często jednak zdarza się, że buduje się ją na pewnych fundamentach. Jeśli dawne działania na witrynie były niekorzystne i odbiegały od wymogów wyszukiwarki, najprawdopodobniej jej zasięgi zostały ukrócone. Naprawienie tego może być trudne i czasochłonne. Lepiej jest, gdy domena istnieje już od dłuższego czasu, ale nie ma na koncie żadnych drobnych wykroczeń. Wpływa to bardzo pozytywnie na efektywność procesu pozycjonowania. Strona najpewniej była odwiedzana wielokrotnie przez roboty indeksujące, miała czytelników i własną bazę linków. Jej wiarygodność w oczach Google jest więc większa, niż w przypadku witryny tworzonej od podstaw.
Pozycjonowanie – jak długo musi trwać, by zobaczyć pierwsze efekty?
Na to pytanie nie ma jednej, poprawnej odpowiedzi. Pozycjonowanie jest procesem, więc efekty na pewno nie przyjdą natychmiastowo. Jeśli celem jest podniesienie się o kilka pozycji w wyszukiwarce, zapewne nie zajmie to długo. Jednak zazwyczaj chodzi o znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W tym przypadku na pewno czas się wydłuży. Zależnie od czynników, efekty będzie dało się dostrzec dopiero po kilku miesiącach czy nawet latach. Gdy mowa o bardzo popularnej frazie kluczowej, może to się nawet nigdy nie udać.
Niektóre agencje SEO zapewniają, że przy ich pomocy efekty pozycjonowania pojawią się od razu i będą długotrwałe. Jednak jest to zwyczajny chwyt marketingowy i nie powinno się wierzyć w takie słowa. Pozycjonowania po prostu nie da się sztucznie przyspieszyć.
Podsumowując
Na pytanie o to, jak długo trwa pozycjonowanie strony, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jest to jednak proces wymagający czasu. Najbardziej pewną metodą jest więc uzbrojenie się w cierpliwość i systematyczne dbanie o rozwój strony.