Kategorie
Marketing

Czym jest konwersja i jak zadbać o jej wysoki wskaźnik?

Odpowiednio wdrożona konwersja przekłada się na zysk przede wszystkim w sklepach internetowych. Dobrze dobrana sprawi, że klient z postawy biernej przejdzie w aktywną i finalnie kupi nasz produkt lub usługę. Co dokładnie oznacza i jak w łatwy sposób zwiększyć jej wskaźnik? Sprawdź poniżej!

Co to jest konwersja?

Konwersja jest pojęciem szeroko używanym. W kontekście marketingu internetowego odnosi się do działań, jakie podejmuje klient, kiedy trafia na naszą stronę internetową. Wówczas kierujemy w jego stronę kampanię marketingową, która ma sprawić, że użytkownik m.in.:

  • zapisze się do newslettera
  • kupi dany produkt
  • pozostawi komentarz pod zakupionym przedmiotem lub usługą
  • obejrzy video
  • założy konto

Nie ma jedynej słusznej reguły na to, jaka konwersja dla nas będzie najlepsza i które działanie klienta przybliży nas najbardziej do wykonania naszego planu. Każdy musi określić swoje indywidualne oczekiwania i cele, jakie wiąże z odwiedzinami na swojej stronie www. Dla jednego będzie to zakup produktu. Dla innego zapisanie się na szkolenie, dodanie swojego maila do bazy newslettera, czy liczba pobranych aplikacji.

Czym jest współczynnik konwersji i jak można go zwiększyć?

Współczynnik konwersji wskazuje ilość działań, jaka została podjęta w przeliczeniu na liczbę wszystkich odwiedzin na stronie. Określając współczynnik konwersji, sprawdzamy efektywność danej witryny. Jeśli jest niski – dostajemy sygnał, że coś działa nie tak, jak powinno i należałoby wprowadzić zmiany. Być może trzeba uatrakcyjnić ofertę lub sprawić, żeby była bardziej konkurencyjna. Czasami przyczyną są problemy techniczne i wyskakujące błędy, które uniemożliwiają dokonanie zakupu. Jeśli natomiast ilość konwersji utrzymuje się na wysokim poziomie – efekt jest szybko zauważalny w zyskach.

Co możesz zrobić, aby użytkownik zechciał stać się czynnym klientem?

  • dedykuj odbiorcy swoją stronę postaraj się o przejrzystą i funkcjonalną witrynę, w której klient się nie zgubi. Brak rozpraszaczy, do których zaliczamy wyskakujące okienka i poprawne działanie odnośników oraz funkcji na stronie o przyjaznej szacie graficznej. Sprawi to, że użytkownik chętnie z niej skorzysta.
  • zadbaj o szybkie i proste kroki do dokonania zakupu – spraw, aby czas od wejścia na stronę do dokonania zapłaty za towar był niczym niezmącony. Jeśli Klient będzie musiał podjąć zbyt dużo kroków, aby nabyć towar właśnie u Ciebie, możliwym  jest, że po prostu zrezygnuje i odejdzie do konkurencji.
  • możliwość dodawania opinii   jeśli  użytkownicy zobaczą pozytywne opinie na temat produktu, nad  którego zakupem się zastanawiają – z cała pewnością szybciej  podejmą decyzję o jego nabyciu, kiedy ktoś inny będzie już zadowolony z jego posiadania. Dlatego chwal się dobrymi opiniami na własnej stronie!
  • komunikacja z klientem –  kiedy szybko i w wyczerpujący sposób odpowiadasz na pytania, jakie  napływają do Ciebie z formularza zapytania, czy poprzez kanały  społecznościowe – zyskujesz w oczach potencjalnych klientów  zaufanie i jesteś uznawany za eksperta w swojej dziecinie. Warto  zadbać o przyjazne i długofalowe relacje ze swoją społecznością.

Konwersja – podsumowanie

Aby zmierzyć współczynnik konwersji na swojej stronie, musisz najpierw jasno określić jej cele. Dzięki temu będziesz mógł oszacować skuteczność własnych działań w obrębie witryny. Nie bój się zmieniać raz już narzuconych rozwiązań. Weryfikuj je i koryguj, jeśli jest taka potrzeba. Tylko dzięki temu możesz dostrzec, co tak naprawdę działa właśnie na Twoją grupę odbiorców.