Kategorie
SEO copywriting

Linkowanie wewnętrzne – jak zrobić to dobrze

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych aspektów optymalizacji tekstu pod SEO. Dobrze wykonane może przynieść niesamowite efekty i to właśnie jemu poświęcimy dzisiejszy artykuł. Miłej lektury!

Linkowanie wewnętrzne – czym jest?

Linkowanie wewnętrzne to prosty zabieg, który polega na umieszczeniu w tekście linków odsyłających do innych artykułów znajdujących się na stronie.

Dzięki temu użytkownik będzie mógł w prosty sposób znaleźć inne teksty, które omawiają zagadnienia poruszone w „filarowym” artykule w bardziej szczegółowy sposób.

Jakie efekty można uzyskać?

Jak wspomnieliśmy wcześniej – linkowanie wewnętrzne to bardzo prosta czynność, która może przynieść niesamowite korzyści. Przykładem strony o bogatym linkowaniu wewnętrznym jest Wikipedia.

Poniżej znajdziecie kilka korzyści płynących z linkowania wewnętrznego.

Łatwa nawigacja po stronie

Liczne odnośniki w tekście umożliwiają czytelnikowi odkrycie innych artykułów na stronie, a także dogłębne poznanie tematu, który go interesuje – co może zaowocować dłuższym czasem pozostania na stronie.

Budowa eksperckiego wizerunku

To kolejny aspekt, który może zachęcić czytelnika, do pozostania na stronie dłużej niż zakładał. Co więcej, szczegółowe informacje budują wizerunek eksperta, a wraz z tym zaufanie do marki. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron firmowych.

Wyższe pozycjonowanie

Google wyżej umieści treść, którą uzna za wartościową dla użytkowników. Bogaty profil linkowy strony jest znakiem dla wyszukiwarki, że ta witryna jest wiarygodna i może zawierać ciekawe treści. Co z tym idzie, Google umieści ją wyżej.

Ważną rolę odgrywa również ilość podstron, którą roboty Google mogą zaindeksować podczas pobytu na stronie, czyli tzw. crawl budget. Odpowiednie linkowanie ułatwia robotom poruszanie się po stronie, zatem mogą optymalnie wykorzystać przeznaczony czas.

Linkowanie wewnętrzne – jak je poprawnie wykonać?

Zasada jest jedna – linkowanie wewnętrzne jest zrobione dobrze, jeśli ułatwia poruszanie się po stronie.

Nie ma jednego, prostego przepisu na poprawne wykonanie linkowania wewnętrznego. Każdy tekst jest indywidualnym przypadkiem. Istnieją jednak pewne wskazówki, które mogą ułatwić pracę.

Częstość dodawania odnośników

Za dużo linków utrudnia czytanie tekstów, a za mała nie wykorzystuje w pełni potencjału linkowania. Dlatego, zaleca się dodawanie odnośników co 500-1500 zzs.

Rodzaj odnośnika

Treść reprezentującą link nazywamy anchor text, a po polsku tekstem kotwiczącym. Wystarczy w niego kliknąć, aby przenieść się na inną stronę.

Wyróżniamy następujące rodzaje anchorów:

  • adres URL – np. https://contentwriter.pl/
  • nazwa marki – Content Writer
  • tytuł artykułu – np. Linkowanie wewnętrzne – prawidłowe wykonanie pod SEO
  • fraza kluczowa (exact match) – np. Linkowanie wewnętrzne
  • odmieniona fraza kluczowa (partial match) – np. linkowania wewnętrznego
  • brak dopasowania (zero match) – np. kliknij tutaj
  • banerowe – linkujące z poziomu grafik

Najlepiej korzystać z fraz exact match i partial match, ponieważ niosą ze sobą jasny przekaz, o czym będzie artykuł, do którego przeniesie link. Warto również pamiętać o urozmaiceniu anchorów i nienadużywaniu adresu URL.

Jak zwiększyć skuteczność linkowania wewnętrznego?

Naszą podstawą wciąż jest merytoryczny i ciekawy artykuł, bo to właśnie zawarte w nim treści zachęcają użytkowników do zapoznania się z treścią, a tym samym odkrycie zamieszczonych w niej linków. Warto również zadbać o właściwą strukturę tekstu i meta-teksty.

Co więcej, wykonanie linkowania wewnętrznego to świetny sposób na odświeżenie starszych treści. Przykładowo, jeśli na Waszej stronie znajduje się już artykuł omawiający strukturę tekstu pod SEO, możecie stworzyć oddzielny o dodawaniu nagłówków i dodać link w odpowiednim miejscu w pierwszym artykule.

Linkowanie wewnętrzne – podsumowanie

Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiecie już, jak poprawnie wykonać linkowanie wewnętrzne. Należy pamiętać o:

  • odpowiedniej częstotliwości dodawania linków,
  • dopasowania anchorów do fraz kluczowych,
  • dodawaniu linków do innych artykułów, aby ułatwić nawigację po stronie.