Każdego dnia zalewani jesteśmy setkami wiadomości z najróżniejszych źródeł. Dotarcie do potencjalnego klienta może być przez to utrudnione. Przedsiębiorcy szukają rozwiązania w marketingu SMS, który pozwala na bezpośredni kontakt z usługobiorcą. Na czym polega i czy jest wart zainteresowania?
Czym jest marketing SMS?
Marketing SMS polega na masowym wysyłaniu SMS-ów w celach promocji produktu. To jeden z najbardziej nowoczesnych sposobów utrzymywania trwałego kontaktu z klientem. Cechuje go niezwykła skuteczność, bo dociera do klienta natychmiast. Ten sposób promocji różni się znacząco od wiadomości mailowych: jego treść jest krótsza i jest przeznaczona dla mniejszej grupy klientów. Przeciętna skrzynka mailowa jest dziś zapełniana wszelkiego rodzaju wiadomościami, wśród których łatwo zgubić ważniejszą wiadomość, dlatego SMS jest tutaj wielką pomocą. Wzmacnia przekaz firmy i, jeśli dobrze stosowany, może być znaczącym narzędziem promocyjnym. Przedsiębiorcy najczęściej stosują marketing SMS do:
- promowania konkretnego produktu;
- informowania o rabatach;
- weryfikacji numeru telefonu (na przykład podczas instalowania aplikacji sklepu bądź podczas płatności).
Marketing SMS – czy warto go stosować?
Większość ludzi nie rozstaje się dziś ze swoim telefonem ani na chwilę. Wiadomości są przez nich odczytywane niemalże natychmiast, dlatego marketing SMS jest wysoce skuteczną strategią marketingową. Bezpośrednio dociera do odbiorcy, nie znika wśród gąszczu innych reklam, jak dzieje się często z mailami. Statystyki wskazują, że wiadomości SMS odczytywane są przez klientów w ponad 90%, nieraz zbliżając się nawet do 100%.
Biorąc pod uwagę szeroki zasięg i fakt, że marketing SMS należy do tańszych sposobów promocji, warto uwzględnić go w planowaniu kampanii marketingowej. Na jego korzyść przemawia również wkład, jaki wnosi w budowanie więzi klienta z firmą. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się iść o krok dalej w konstruowaniu wiadomości i wysyłają je przykładowo w dniu urodzin klienta, dzieląc się z nim np. personalizowanym kodem rabatowym. Jest to szczegół, a jednak pozytywnie wpływa na ogólny obraz firmy i utrwala relację z klientem.
Przeczytaj również: Niewdzięczny marketing, czyli jak utrzymać motywację i prowadzić skuteczne działania marketingowe
Jak skutecznie używać marketingu SMS?
Marketing SMS jest odpowiedni do niektórych rodzajów treści, które można przekazać w niedługiej wiadomości. Żeby w pełni wykorzystać jego potencjał, warto pamiętać o kilku sprawach:
- stworzenie bazy klientów – to pierwszy krok w skutecznym i przede wszystkim legalnym marketingu SMS. Klient, przed wpisaniem na listę, musi wyrazić na to zgodę. Po zebraniu bazy warto podzielić ją na mniejsze grupy, w których zapisani będą klienci o podobnych zainteresowaniach. Klient powinien dostawać wiadomości jedynie o produktach, które mogą go zainteresować;
- zamiana numeru nadawcy na jego nazwę – jest to krok, który znacząco zwiększa wiarygodność firmy;
- personalizowanie treści – odpowiednio skonstruowany komunikat jest ważny w budowaniu więzi klienta z firmą. Dobrze sprawdza się używanie imienia klienta, by miał wrażenie, że wiadomość została napisana tylko do niego;
- szacunek do prywatności klienta – wiadomości przychodzą do klienta bezpośrednio, są też czytane niemalże w tej samej chwili. Jest to ogromna zaleta strategii, jednak trzeba zachować umiar. Ważne jest wybranie odpowiedniej pory. Wiadomości należy wysyłać przede wszystkim w ciągu dnia. Reklamy wysyłane za pomocą SMS-ów w godzinach nocnych nigdy nie są dobrze widziane. Ważne jest również odpowiednie natężenie. Zarzucając klienta zbyt wieloma treściami, można osiągnąć cel przeciwny. Najlepiej wysyłać wiadomości tylko na specjalne okazje.
Marketing SMS – podsumowanie
Marketing SMS to bardzo specyficzna strategia marketingowa. Jest skuteczny, jednak trzeba go stosować w odpowiedni sposób, by pozyskać zaufanie klientów. Pamiętając o tych kilku krokach, można zbudować mocne fundamenty dalszej relacji z klientem i poszerzyć zasięg firmy – i to naprawdę niewysokim kosztem.
Autor tekstu: Anna Słomińska
Początkująca copywriterka i korektorka, absolwentka filologii polskiej o specjalności edytorskiej. Nieustannie pogłębia wiedzę o języku, badając jego możliwości. Uważa, że każdy temat jest ciekawy, jeśli tylko opowiada się o nim z pasją.