Czytając niektóre teksty, możemy odnieść wrażenie, że coś nam w nich „przeszkadza”, że są nielogiczne lub nie dostarczają żadnych istotnych informacji. Inne – przeciwnie, nie dosyć, że czyta się rewelacyjnie, to jeszcze można się z nich dużo dowiedzieć. Od czego to zależy? Czym różni się tekst poprawny od błędnego? Jak ocenić, czy tekst jest poprawny?
Tekst merytoryczny
Czynników decydujących o poprawności tekstu jest wiele. Jednym z najważniejszych jest rzetelność informacji w nim zawartych. Poprawny tekst faktycznie, w sposób możliwie wyczerpujący, traktuje
o zagadnieniu, które jest jego tematem.
Poprawny tekst, czyli zoptymalizowany pod kątem SEO
Istotne jest, aby wartościowy tekst był zoptymalizowany pod kątem SEO – dobry copywriter
z pewnością zadba o to, aby jego tekst był zgodny z wytycznymi wyszukiwarki i poprawiał widoczność strony w Internecie.
Bezbłędny
Merytoryczny tekst będzie bezbłędny pod względem językowym. Treści zawierające błędy bardzo trudno się czyta – nie tylko odwracają uwagę od istoty zagadnienia, ale również świadczą o niedbalstwie, lub, co gorsza, niewiedzy autora. Częstym przykładem są błędy pojawiające się w tłumaczeniach –
np. kalki językowe, które sprawiają, że tekst brzmi nienaturalnie i traci na wiarygodności.
Poprawny tekst powinien być interesujący
Tekst, nawet bezbłędny, ale koszmarnie nudny – nie będzie poprawny. Nie przyciągnie uwagi odbiorcy który, najprawdopodobniej, nawet nie doczyta go do końca. Autor powinien umieć zainteresować swojego czytelnika – oczywiście, w zależności od typu tekstu, osiągnie to w inny sposób. Ważne, aby uwaga odbiorcy pozostała skupiona na treści.
Zrozumiały dla odbiorcy
Dobry tekst powinien być sformułowany w taki sposób, aby odbiorca mógł go zrozumieć. Przykładowo, książka dla dzieci musi być napisana językiem prostym, odpowiednim dla maluchów.
Z kolei, autor publikacji naukowej, powinien sprawnie posługiwać się terminologią właściwą danej dziedzinie, gdyż tego właśnie będą oczekiwali jego czytelnicy.
Poprawny tekst, czyli odpowiedniej długości
Długość tekstu należy dostosować do jego rodzaju i celu. Przykładowo, powieści mogą być bardzo rozbudowane, natomiast autorzy tekstów reklamowych, powinni zmieścić swoje przesłanie
w stosunkowo niewielu słowach.
Poprawny, czyli umożliwiający osiągnięcie założonego celu
Dobrze napisany tekst umożliwi osiągnięcie założonych celów.
W przypadku tekstu sprzedażowego będzie to zachęcenie klienta do zakupu produktu.
W przypadku artykułu blogowego – zainteresowanie danym tematem, sprowokowanie do dyskusji.
Pięknie napisana powieść pozwoli się zrelaksować, na chwilę oderwać od codzienności.
Podsumowanie
Jak widać, aby uznać tekst za poprawny, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników:
- rzetelność informacji,
- optymalizację SEO,
- bezbłędny język,
- odpowiedni rejestr językowy,
- właściwą długość,
- osiągnięcie założonych celów.
Ranga wymienionych cech będzie, zapewne, różna dla każdego odbiorcy, uzależniona od jego
wiedzy i doświadczenia. Istotne jest jednak, aby autorzy kierowali się nimi, tworząc możliwie najlepsze teksty.