Kategorie
Wskazówki i ciekawostki

Reklama społeczna – czym jest i jakie niesie korzyści?

Reklama społeczna jest formą przekazywania istotnej treści dla danej zbiorowości ludzi. Może dotyczyć całego państwa lub też jego regionu. Często taka forma przekazu jest nacechowana emocjonalnie w celu trafienia do jak największej liczby osób.

Jeśli jesteś ciekawy jaki ma wpływ na Ciebie oraz jakie niesie korzyści dla ogółu – zapraszam do przeczytania treści artykułu.

Jakie korzyści niesie reklama społeczna?

Reklama społeczna ma stosunkowo krótką historię. Pierwsze przekazy rozpowszechniono w USA oraz we Włoszech latach 60. i 70. XX wieku. W Polsce podobne komunikaty zaczęły pojawiać się dopiero na początku lat 90.

Najczęściej cechuje się ona treściami oraz obrazami, które mają poruszyć odbiorcę. Tematyka zwykle jest poważna i istotna dla danej społeczności, więc forma przekazu musi być tak dobrana, by była zauważalna przez każdego. Z tego powodu niejednokrotnie ukazują się kontrowersyjne obrazy i odgrywane sceny, obok których ciężko przejść obojętnie. Wszystko po to, by zwiększyć świadomość społeczeństwa na istniejący problem, np. palenie papierosów, picie alkoholu czy inne używki oraz zachowania niosące negatywne skutki dla zdrowia jednostki lub grupy osób. To wartościowa inicjatywna, ponieważ dzięki niej zaczynamy zauważać istniejące dysfunkcje, a nawet reagować na nie.

Przeczytaj również: Copywriting wielojęzyczny. Na czym polega i jakie ma zastosowanie?

Przydatną strategią jest ukazywanie danych statystycznych odnoszących się do danego problemu, co unaocznia nam, jak faktycznie jest spory. Dzięki możliwości kontaktu z określonymi instytucjami niosącymi pomoc możliwe jest zatrzymanie/zmniejszenie częstotliwości występowania takich incydentów.

Poza zniechęcaniem do destrukcyjnego trybu życia następną funkcją reklamy społecznej jest zachęcanie do przekazywania środków potrzebującym, udział w badaniach przesiewowych czy prowadzenie aktywnego stylu życia. Wszystkie te działania powodują, że możemy mieć realny wpływ na zmianę sytuacji w naszym otoczeniu. Dzięki unaocznieniu problemu mamy możliwość właściwie zadbać o swoje zdrowie, innych ludzi czy środowisko. Reklamy społeczne mają na celu zmianę jakości życia jednostki i ogółu tak, by podnieść ich komfort.

Statystyki pokazują, że faktycznie działania te przynoszą efekty. Nie są one jeszcze spektakularne, ale biorąc pod uwagę kampanie powtarzające się lub trwające kilka lat, widzimy coraz większe zmiany zachodzące w świadomości społeczeństwa oraz zaangażowanie ludności w trwający problem społeczny.

Czy reklama społeczna to reklama komercyjna?

Z pewnością punktem wspólnym obu reklam jest wpływanie na postawę odbiorcy. Są prezentowane przez te same media takie jak telewizja, Internet, radio itp. Obie reklamy przyciągają uwagę, a różnica polega na zupełnie innym przekazie oraz wzbudzanych emocjach.

Komercji zależy na zachęceniu do kupna danego produktu, pokazując go w samych superlatywach, sprawiając wrażenie czegoś niezwykle pożądanego. Kolorowe obrazy, ładna muzyka, przyjemne dla oka postaci i miejsca są na głównym planie.

W przypadku reklamy społecznej nie to jest uwzględniane. Poruszany problem ma być kontrowersyjny, szokujący i wzbudzający raczej trudne emocje, a jego głównym przesłaniem jest zmiana przyzwyczajeń odbiorców lub zachęta do pomocy tym, którzy najbardziej tego potrzebują.

Różnice dostrzegamy także w osobie nadawcy. W przypadku komercji są to prywatne firmy, zaś reklama społeczna sponsorowana jest przez ministerstwa, fundacje lub organizacje non-profit.

Reklama społeczna jako broń przeciwko autodestrukcji ludności

Jest bardzo wiele korzyści, jakie niesie ze sobą reklama społeczna. Od zwiększenia świadomości po dostrzeżenie możliwości pomocy sobie czy innym. Jeśli jest poruszana konkretna tematyka reklamy, oznacza to, że problem występuje w danym społeczeństwie i jest niemały. Pokazuje także, że zostały podjęte właściwe działania, by przeciwdziałać destrukcyjnym zachowaniom ludności. To ogromna wartość, gdy można dostrzec kondycję społeczności oraz przyczyniać się w sposób realny do jej poprawy.

Autor tekstu: Anna Kantarska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *