Nawet najlepiej napisany artykuł szybko zniknie czeluściach internetu, jeśli nie będzie miał odpowiedniej optymalizacji. Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę czytelnika i umiejętnie dobrać słowa kluczowe, ale także pamiętać o merytorycznej i atrakcyjnej treści. Aby sprawić, by potencjalni klienci czytali Twoje teksty do końca, należy ich do tego zachęcić. Pomoże Ci w tym tytuł oraz śródtytuły.
Czym są śródtytuły w SEO?
Najważniejszą funkcją śródtytułów jest to, że ułatwiają orientację w tekście, porządkują go, dzielą na mniejsze części. Powinny być swego rodzaju streszczeniem akapitów, które zachęcą odbiorców do zapoznania się z treścią danego artykułu. Jednocześnie powinny skutecznie podpowiadać czytelnikowi, jakich informacji może się spodziewać, co przyśpieszy skanowanie tekstu i ułatwi odnalezienie w nim fragmentów treści, które najbardziej interesują danego odbiorcę. Najczęściej stosuje się je w długich artykułach, ale można z nich korzystać także przy tworzeniu opisów produktów.
Wskazówki, jak stosować śródtytuły
Tworzenie śródtytułów nie jest takie proste jakby się początkowo wydawało. Należy wziąć pod uwagę kilka ważny aspektów i zasad, które jednocześnie będą chwytliwe, ale także pomogą w działaniach SEO.
Najważniejsza są słowa kluczowe
Pomóż czytelnikowi znaleźć odpowiedzi na frustrujące go pytania. Zacznij od doboru odpowiednich słów kluczowych i pamiętaj, aby zawrzeć je w każdym ze śródtytułów. Powinny one brzmieć i wyglądać naturalnie – nie warto kombinować.
Postaw na krótką formę i pamiętaj o precyzyjności. Tzw. „clickbaitami” nikogo nie zachęcisz, a nawet odstraszysz i stracisz dobry wizerunek w oczach potencjalnych klientów. Nie bój się zdradzać najważniejszych informacji!
Zadbaj o odpowiednią długość artykułów
Nikt nie lubi ogromnych ścian tekstów. Utrudniają one wyłapanie najważniejszych informacji i czytelnik łatwo może się w nich zgubić, a co za tym idzie – nie będzie w stanie skupić się na Twoim tekście. Oprócz odpowiednio dobranego śródtytułu pamiętaj o akapitach. Treść powinna odpowiadać wcześniej przedstawionym słowom kluczowym.
Baw się słowem
Stosuj wyliczenia, zadawaj pytania, aby później odpowiedzieć na nie w dalszej części akapitu, stosuj podobieństwa dźwiękowe, „baw się” z czytelnikiem w kalambury i gry słowne. Kalambury można określić właśnie jako gra słów. Wydobywa nowy sens ze słów o podobnym lub tym samym brzmieniu.
Warto także stosować call-to-action, czyli „wezwać do działania” potencjalnych klientów i czytelników. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić. Pewne zabiegi mogą zepsuć cały wysiłek. Raczej odradza się stosowania rymowanek, nawiasów czy wyróżniania fragmentów śródtytułu wielkimi literami. Nie bój się natomiast stosować pogrubień czy większego rozmiaru czcionki. Dzięki temu najważniejsze elementy tekstu, które zawierają ważne słowa kluczowe, nie zginą w tekście.
Zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą?
Tworzenie ciekawych i chwytliwych tytułów i śródtytułów z pewnością ułatwi Ci zdobycie czytelników, jednak musisz zastanowić się, do kogo mają być one kierowane. Pomyśl, czy warto skorzystać z gry słów i humorystycznych zwrotów, czy może lepiej zastosować profesjonalne wyrażenia, które będą odpowiadać specyfice Twojej branży i zdobyć bardziej „profesjonalnych” klientów.
Hierarchia śródtytułów – H1, H2, H3
Pewnie zastanawiasz się, czym są te skróty? Są to tagi, które stosuje się w HTML, czyli kodzie strony. Przypisuje się je nagłówkom i śródtytułom w zależności od tego, który ma pierwszeństwo i jest „wyżej w hierarchii nagłówków”.
Dlaczego to ważne?
Są one bardzo istotnym elementem w tekście, ponieważ pozytywnie wpływają na SEO. Zamieszczone w śródtekstach słowa kluczowe pozwalają wyszukiwarce Google rozpoznać tematykę tekstu, odpowiedzieć na pytanie, czy treść jest wysokiej jakości i jednocześnie wyświetlić ją w wysokich pozycjach wyszukiwarki. Dzięki temu wyniki są bardziej precyzyjne, co pozwala na odnalezienie odpowiedzi do zapytań użytkowników i jednocześnie umożliwi Twojej stronie wyróżnić się dla tle innych.
Jak zbudować hierarchię?
Wiesz już, dlaczego stosowanie tagów H1, H2, H3 jest tak istotne. Teraz zapewne chcesz wiedzieć, w jaki sposób utworzyć taką hierarchię. Teoretycznie przedział tagów jest o wiele większy – w edytorach tekstu nagłówki można dzielić od H1 do H6. Najczęściej nie stosuje się jednak znaczników niższych niż H3, ponieważ może to wprowadzić chaos i skomplikować strukturę tekstu.
H1 jest najważniejszym oznaczeniem i pełni rolę tytuły dla całego artykułu bądź opisu produktu. Przy jego tworzeniu należy odpowiedzieć na najważniejsze pytanie – czego tekst ma dotyczyć. Pamiętaj, żeby nie stosować zbyt długich tytułów ani ich nie kopiować. Takie oznaczenie w tekście powinno wystąpić tylko raz. Śródtytułom przypisuje się tag H2, a pomniejszym informacjom, zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu” – H3.
Podsumowanie – dlaczego warto stosować śródtytuły?
W tworzeniu i przypisywaniu śródtytułom odpowiednich tagów najważniejsze są właściwie dobrane słowa kluczowe. Należy pamiętać, aby koniecznie zawrzeć je w nagłówku H1 oraz w miarę możliwości stosować w H2. Śródtytuły nie tylko w dużym stopniu usprawniają działania SEO i pozwalają dopasować treści do zapytań, ale także sprawiają, że użytkownik chętniej przeczyta dany artykuł oraz zbudują logiczną konstrukcję z widoczną hierarchią. W content marketingu oba te elementy są niezwykle ważne i umożliwiają znalezienie się strony na jak najwyższej pozycji wyszukiwań Google.
Autor: Pola Włodarczyk