Termin „storytelling” został sformułowany w 2003 roku przez Henry’ego Jenkinsa. Jest to zdolność tworzenia historii (opowieści) i dzielenia się nimi, z wykorzystaniem do tego celu różnych technik i mediów. Należy do kluczowych kompetencji osób pracujących w kreatywnych sektorach gospodarki. Na czym dokładnie polega storytelling? Czytaj dalej.
Storytelling – sens tworzenia historii
Historie dają nieskończone możliwości wyrażania własnej oryginalności. Są idealnym sposobem przekazywania emocji. Potrafią utorować drogę ideom, zmieniającym postawy osób bądź grup. Twórcy z własnej perspektywy mówią lub piszą o zgromadzonym przez siebie doświadczeniu, dzięki czemu nawiązują silną więź z odbiorcami i stają się dla nich kimś bliskim.
Historie zawierają życiową mądrość: dostarczają motywacji do działania i wiedzy o tym, jak działać. Odbiorcy mogą wpływać na rozwój historii. Często utożsamiają się z bohaterami opowieści tak bardzo, że losy bohaterów stają się częścią ich życia.
Storytelling – elementy składowe opowieści
Przekazem opowieści jest morał. Jej siłą napędową jest konflikt. Postacie opowieści to: bohater – realizuje określony cel, adwersarz – stoi bohaterowi na drodze do realizacji celu i beneficjent – korzysta na realizacji celu przez bohatera. Inne postacie opowieści wspierają bohatera lub adwersarza.
Elementem, który może spajać wszystkie historie twórcy jest archetyp – symbol ponadczasowych wartości. Przykładowymi archetypami są: Odkrywca, Mędrzec, Buntownik, Przywódca, Matka Ziemia, Zwyczajny Człowiek, Dziecko.
Storytelling – techniki opowiadania historii
Znanych jest 8 klasycznych technik tworzenia opowieści, z których do często stosowanych należą:
- Technika 1 – bohater opowieści zostaje wezwany do opuszczenia domu i wyruszenia w trudną podróż. Przenosi się z miejsca, które zna, w miejsce nieznane. Po zwycięskim przejściu wielkiej próby wraca do domu z nagrodą lub nowo odkrytą mądrością.
- Technika 2 – bohater pokonuje kolejne życiowe przeszkody, aby osiągnąć cel. Na każdym etapie wędrówki doświadcza sukcesów i porażek. Ten rodzaj historii nie zawsze ma szczęśliwe zakończenie. Technika jest wykorzystywana do budowania dramatyzmu w opowieści.
- Technika 3 – życie bohatera to zwykła codzienność, która zostaje skontrastowana ze światem idealnym. Narracja opowieści, w przypadku tej bardzo emocjonalnej techniki, podsyca pragnienie zmian u bohatera i odbiorców.
Storytelling – możliwości wykorzystania
Storytelling ma wpływ na różne aspekty ludzkiego życia – przekazywanie informacji, podtrzymywanie tradycji, motywowanie, dostarczanie rozrywki i wzruszeń. Dzięki tym właściwościom ta forma komunikacji znalazła zastosowanie:
- Jako metoda terapeutyczna – opowiadanie własnej historii w celu lepszego zrozumienia siebie lub swojej sytuacji.
- W miejscu pracy – do zarządzania konfliktami, przekonywania innych, łączenia przeszłości firmy z jej przyszłością, np. przekształcanie przez managerów próśb i problemów pracowników w historie.
- W marketingu – do kształtowania wizerunku marki, kreowania produktów, usług i potrzeb, pozyskiwania zaufania klientów, budowania silnej więzi z klientami, zrozumienia psychologii klienta, tworzenia reklam.
Współczesnymi narzędziami wykorzystywanymi do storytellingu są profile na Facebooku, kanały na YouTube, blogi i vlogi. O ich popularności świadczyć może rosnąca liczba blogów, z ok. 1000 w 2000 r. do 600 mln w 2022 r.
Storytelling – przykładowa opowieść
Firma Dollar Shave Club – „Świetne golenie za kilka dolarów miesięcznie”.
Dollar Shave Club odpowiada na proste pytanie: po co masz płacić więcej za technologię golenia, której nie potrzebujesz? Wiele golarek posiada funkcje, które obiecują uzyskanie lepszych efektów golenia za wyższą cenę. Dollar Shave Club chce to zmienić, dostarczając do twojego domu co miesiąc świetne golarki, jedynie za 3$.
Jest to przykład opowieści o pokonywaniu trudności przez słabszych. W tym przypadku zwycięża uczciwość – firma osiąga marketingowy sukces.
Autor tekstu: Monika Solecka