Puste półki w sklepach i kartki na żywność – to realia lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Handel wówczas nie wymagał żadnej strategii marketingowej. Dziś regały w marketach uginają się od ilości towaru. Wszystkiego jest pełno – do wyboru, do koloru. Firmy muszą się więc postarać, aby sprzedać towar. Próbują różnych metod. Jedną z nich jest content marketing.
Czym jest content marketing?
Analiza znaczenia słowa „content” (treść, zawartość) oraz „marketing” (prowadzenie działań zwiększających sprzedaż), doprowadza nas do wniosku, że content marketing to sprzedaż za pomocą treści. Rozwijając temat powiemy, że to dostarczanie odbiorcy takich informacji, które spełnią jego oczekiwania i zakończą się sprzedażą oraz nawiązaniem długofalowej współpracy.
Rodzaje treści, które są content marketingiem
Rozwój technologii cyfrowej oraz doświadczenie pandemii w ostatnich latach, uruchomiło kreatywność handlowców, tworzących content marketing pod różnymi postaciami:
- posty na blogi;
- artykuły;
- filmiki;
- infografiki;
- webinaria;
- e-booki;
- newslettery;
- podcasty;
- materiały na platformy społecznościowe.
Jak działa content marketing?
Głównym jego celem jest stworzenie relacji dającej pożądany efekt – dla obu stron biznesu. Można powiedzieć, że ma on dwie twarze:
- Pierwsza – to twarz firmy czy przedsiębiorstwa, które chce pozyskać klienta, wzbudzić jego zainteresowanie i związać go ze sobą na długo.
- Druga – to twarz odbiorcy, do którego jest adresowany dany rodzaj treści, spełniający oczekiwania i zaspakajający potrzeby.
Dobry content marketing zawiera wspólną płaszczyznę zadowolenia, poczucia satysfakcji i sukcesu dla obu stron transakcji. Jego dwie twarze są uśmiechnięte.
Etapy strategii marketingowej opartej na content marketingu
Wyróżniamy kilka elementów, nad którymi należy pochylić się, chcąc zbudować dobrą strategię marketingową:
- cel – wyznacz konkretny cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą danej treści;
- konkurencja – dokonaj analizy strategii prowadzonej przez inne firmy z twojej branży;
- samokontrola – zweryfikuj umieszczane w internecie treści pod kątem atrakcyjności oraz zgodności z algorytmami Google i SEO;
- persona – wyobraź sobie swojego klienta z jego potrzebami i oczekiwaniami – wtedy dokładnie dopasujesz swój content do odbiorcy;
- finanse – ustal budżet na swoją strategię, decydując od razu o kanałach dystrybucji treści;
- realizacja – zadbaj o systematyczne, ciągłe i uporządkowane działania – monitoruj je.
Korzyści z content marketingu
To nie tylko sprzedaż. Content marketing przekłada się na:
- poprawę wizerunku firmy;
- tworzenie własnej, silnej i rozpoznawalnej marki;
- budowanie zaufania klienta;
- nawiązanie relacji;
- stworzenie poczucia bliskości i dobrej znajomości;
- edukację odbiorców.
Cechy dobrego content marketingu
Treści tworzone dla klientów – aby ich zainteresować i zatrzymać przy sobie – muszą być:
- rzetelne i wiarygodne;
- unikatowe i przyciągające;
- praktyczne i uniwersalne;
- szanujące czas użytkownika.
Przykłady content marketingu
Ta nowa strategia marketingowa wdziera się w wiele obszarów naszego życia. Podamy dwie zupełnie inne dziedziny, do których content marketing został z powodzeniem wykorzystany:
Przykład 1
Znany youtuber nagrywa filmy dla dzieci, w których pokazuje, jak gra w jedną z popularnych wśród młodego pokolenia gier komputerowych. Gra jest polecana przez ekspertów, jako rozwijająca wyobraźnię i orientację przestrzenną. W filmikach, youtuber mówi językiem młodzieżowym i tworzy ze swoich odbiorców drużynę – team. Dzieci silnie się z nią utożsamiają i identyfikują. Nasz youtuber na tym się nie zatrzymuje. Otwiera sklep internetowy z gadżetami promującymi jego team. Dzieci oczywiście chcą być częścią tej rodziny i namawiają rodziców do kliknięcia „kup teraz”.
Przeczytaj także: Content SEO – główne zasady, których należy się trzymać
Content marketing pod postacią filmików i treści na stronach sklepu internetowego youtubera, ma dwie uśmiechnięte twarze. Z jednej strony następuje wzrost subskrypcji kanału, sprzedaży produktów oraz popularności youtubera w określonej grupie wiekowej. Druga twarz to uśmiechnięty i zadowolony dzieciak, związany z idolem na dłuższy czas.
Przykład 2
Agencja rejestrująca dawców szpiku kostnego tworzy wartościowe i merytoryczne contenty, których celem jest wyedukować potencjalnych dawców i skłonić ich do zarejestrowania w bazie dawców. Efektem tego jest oswojenie tematu, odpowiedź na pytania, przełamanie bariery strachu – a to wszystko w szczytnym celu, pomocy drugiej osobie. Nadawca treści zyskuje dawcę oraz wiarygodny i mocny wizerunek – adresat zaś, zasila szeregi osób, ratujących innym życie. Napełnia go to dumą i satysfakcją, i nic nie kosztuje. Proszę, znów dwie twarze content marketingu się uśmiechają.
Content marketing – podsumowanie
Content marketing – to strategia marketingowa łącząca w sobie cechy z różnych dziedzin: handlu, psychologii, pisarstwa, informatyki. To nowe narzędzie w rękach marketingowców, które dynamicznie się rozwija i wkracza niezauważalnie, dyskretnie, a czasem wręcz subtelnie w nasze życie. Dając poczucie wyboru. I o to chodzi. Żebyś czuł, że to ty podejmujesz świadomie decyzje.
Autor tekstu: Monika Orłowska