Kategorie
Marketing

Strategia produktu – jak ją ułożyć?

Niezwykle trudne jest wykonanie skutecznego marketingu bez skrupulatnie opracowanego planu. Odpowiada on za lepsze rezultaty biznesowe i pozyskiwanie klientów. Dlatego w tym artykule wyjaśnimy, czym jest strategia produktu i jak ją ułożyć.

Czym jest strategia produktu?

Najprostsza definicja strategii produktu mówi o tym, że jest to jak najbardziej możliwie ścisłe dopasowanie oferowanego produktu do wymagań i potrzeb klientów. Do jej ułożenia warto zastosować koncepcję 4P, czyli marketing mix. Dzięki tym zasadom możemy dokonać dokładnej analizy procesu sprzedażowego.

Założenia strategii 4P

Jak sama nazwa wskazuje, w tej koncepcje wyróżniamy podstawowe cztery zasady. Są one niezwykle konkretne i pozwalają dopasowywać ofertę do naszych potencjalnych klientów.

  • Product (produkt) – czyli stworzenie jego opisu, w którym go przedstawimy. Należy go oczywiście stworzyć tak, aby był atrakcyjny dla klientów. Jest to absolutnie podstawowa kwestia.
  • Price (cena) – zamieszczamy informację o cenie danego produktu. Powinna ona odzwierciedlać rzeczywistą jego jakość, tak więc nie może być ani wygórowana, ani zaniżona, bo wtedy to my poniesiemy straty.
  • Place (miejsce) – jest to nic innego jak odpowiedź na pytania dotyczące sposobu zakupu, transportu produktu itp.
  • Promotion (promocja) – czyli metody zareklamowania produktu np. copywriting.

Oczywiście to nie jest jedyna koncepcja, którą można stosować. Istnieje jeszcze między innymi 4C i 8P, aczkolwiek strategia 4P jest niezwykle prosta, a także uniwersalna, więc wybraliśmy właśnie ją.

Strategia produktu – ułożenie w praktyce

Po zapoznaniu się z częścią teoretyczną przyszedł czas na praktykę. Przedstawimy teraz, w jaki sposób zająć się poszczególnymi elementami, aby stworzyć jak najlepszą strategię.

Produkt

Warto skupić się na zaletach produktu oraz sprecyzowaniu jego właściwości. Dzięki temu klient będzie miał czarno na białym pokazaną specyfikację interesującej go rzeczy i pomoże mu to podjąć decyzję o kupnie.

Cena

Z pozoru prosty element, ale paradoksalnie nie jest on wcale taki prosty do opracowania. Na cenę produktu nie wpływa tylko koszt produkcji, ale jeszcze chociażby nakłady na promocję, czy marża, więc nie jest to wcale łatwe zadanie.

Miejsce

Musimy poinformować, w jaki sposób można zdobyć dany produkt. Przykładowo umieszczamy link do oferty w sklepie internetowym. Chodzi o to, aby klient nie zrezygnował z kupna ze względu na brak wiedzy odnośnie dystrybucji.

Promocja

Zależy ona w dużej mierze od rodzaju sprzedawanego produktu oraz docelowej grupy. Mamy jednak wiele opcji od reklam telewizyjnych po rozdawanie ulotek w różnych miejscach, na przykład galerii handlowej i na ulicach. Należy pamiętać, że promowanie produktu może przynieść świetne korzyści, ale tylko pod warunkiem, że odpowiednio opracowaliśmy ten element.

Strategia produktu – podsumowanie

  • Strategią produktu nazywamy jak najbardziej możliwie ścisłe dopasowanie oferowanego produktu do wymagań i potrzeb klientów.
  • Możemy ją opracować według koncepcji 4P.
  • Prawidłowo opracowana strategia produktu przekłada się na efektywniejsze działania i wyższe wyniki sprzedaży.
  • Praktyczne czynności zależą głównie od produktu oraz docelowej grupy potencjalnych klientów.