Prowadząc blog, stronę czy sklep internetowy, zależy nam na dużej ilości odwiedzin. Dlatego kluczowe jest zadbanie o wysokie pozycjonowanie w sieci. Aby osiągnąć taki cel, treści, jakie umieszczamy, nie mogą być przypadkowe. Drogą do sukcesu będzie umiejętność tworzenia tekstów SEO-friendly. Przeczytaj, czym są i jakie zasady nimi rządzą.
Co to jest tekst SEO-friendly?
SEO to skrót od słów Search Engine Optimization. Oznacza zestaw czynności, jakie trzeba podjąć, aby zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek, zwłaszcza najbardziej popularnej – Google. Zatem teksty umieszczane na naszej witrynie muszą być zgodne z zasadami SEO. To daje szansę na wysoką pozycję strony w rankingu wyszukiwań po wprowadzeniu przez użytkowników wybranego przez nich hasła. Teksty korzystnie odczytywane przez roboty Google’a zwiększą ruch na stronie. Wśród olbrzymiej konkurencji tylko w taki sposób skutecznie dotrzemy do odbiorców.
SEO-friendly content – zasady tworzenia
Wiemy już, że przy tworzeniu tekstu pod SEO trzeba mieć na uwadze mechanizmy wyszukiwarek. Nie można jednak przy tym zapomnieć, że finalnymi odbiorcami naszych treści są ludzie. Teksty muszą więc być dla nich atrakcyjne i użyteczne. Przeczytaj poniżej, jakie rozwiązania warto wdrożyć przy budowaniu treści witryn.
Słowa kluczowe
Wyszukiwarka ocenia na ich podstawie, czy zawartość tekstu odpowiada na zapytanie wpisane przez użytkownika. Do pozyskania fraz kluczowych copywriter używa często profesjonalnych narzędzi np. Answer The Public, Google Keyword Planner. Choć można zdać się też na intuicję. Słów kluczowych trzeba używać z ograniczeniem, np. 1-2 na każde 1000 zzs. Zbyt duża ilość powoduje, że tekst staje nienaturalny i zniechęcający odbiorców. Google natomiast może wyświetlić witrynę na niższej pozycji. Istotne jest również, aby używać obydwu rodzajów fraz:
- short tail – od 1 do 3 słów – słowa najbardziej popularne, choć i wysoce konkurencyjne;
- long tail – powyżej 3 słów – mogą przyczynić się do wysokiej pozycji w wyszukiwaniach, jeżeli trafimy na użytkowników, szukających konkretnego produktu.
Przeczytaj również: Piramida SEO – co wpływa na efekty pozycjonowania?
SEO-friendly content – linkowanie
Umieszczanie odnośników podwyższa wartość strony dla botów Google’a. Dlatego jest to ważne przy optymalizacji tekstu pod kątem SEO. Tematyka tekstu zakotwiczonego musi naturalnie nawiązywać do treści głównej. Warto stosować dwa rodzaje linków.
- Linki wewnętrzne: prowadzą do innych tekstów na stronie. To zwiększa szansę, że internauta doceni bogatą zawartość naszej witryny, pozostanie na niej dłużej lub powróci w przyszłości.
- Linki zewnętrzne: odsyłają do treści na innych stronach. Google, przy ocenie wiarygodności i autorytetu strony, bierze pod uwagę ilość prowadzących do niej odnośników.
Struktura tekstów SEO-friendly
Wkład na stronę powinien zawierać prosty i przejrzysty tekst. Treść nie może być zbyt długa. Postaw na przekaz łatwo przyswajalny dla odbiorcy, który chce szybko pozyskać najważniejsze informacje. Dobrze więc uwzględnić:
- akapity, wypunktowania, pogrubienia,
- słowa kluczowe w tytule i nagłówkach,
- stopniowanie nagłówków, przy czym tytuł to H1, kolejne to H2 i następnie odnoszące się do niego i bardziej szczegółowo opisujące zagadnienie – H3, H4 itd.
Oryginalność i jakość
Naczelną zasadą jest unikanie plagiatu. Pozyskaj materiał z zaufanych źródeł, jednak traktuj go jako inspirację, a nie gotowy wkład. Dbaj o wysoki poziom merytoryczny treści i o ich stronę użyteczną. Żeby stworzyć wartościowy tekst pod kątem SEO weź pod uwagę:
- niepowtarzalność, unikatowość i atrakcyjność contentu,
- poprawność ortograficzną i stylistyczną,
- język korzyści,
- styl przekazu dopasowany do danej grupy odbiorców,
- unikanie potocznie zwanego „lania wody”.
SEO-friendly – podsumowanie
Pozycja witryny w wyszukiwarkach zależy m.in. od słów kluczowych, linków, uporządkowanej struktury tekstu i jego wysokiej jakości. Tylko właściwie zoptymalizowane treści mają szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców w Internecie. Zapamiętaj więc podstawowe zasady SEO i podnieś skuteczność swoich tekstów.
Autor tekstu: Maria Latos-Przybylska
Studiując kulturoznawstwo nauczyłam się pisać teksty o kulturze i sztuce. Swoje umiejętności doskonaliłam na warsztatach prowadzonych przez językoznawcę Tomasza Piekotę. Od wielu lat pracuję w dziale reklamacji dużej firmy windykacyjnej, gdzie zdobyłam wiedzę w zakresie tworzenia formalnych tekstów finansowo-prawnych. W trakcie kursu, prowadzonego przez Akademię Content Writer, poznałam zasady copywritingu i zdobyłam praktyczną wiedzę jak pisać treści przeznaczone do publikowania w Internecie. W wolnych chwilach uwielbiam czytać książki, uczyć się języka francuskiego, szyć, pływać i eksplorować dzikie przestrzenie Warmii i Podlasia.