Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z copywritingiem, to może zaskoczyć cię fakt, że będziesz pytany o specjalizację. Raczej ten termin kojarzy ci się z zawodem lekarza, a nie copywritera. Ale okazuje się, że w przypadku copywritingu specjalizacja też jest wskazana. Jeśli chcesz wiedzieć coś więcej na ten temat, to przeczytaj ten artykuł.
Specjalizacja w copywritingu – jak ją określić?
Pewnie zastanawiasz się, czy ty możesz o sobie powiedzieć, że posiadasz jakąś specjalizację. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, co wziąć pod uwagę przy wskazaniu, z jakiego zakresu tematycznego możesz pisać teksty:
- wykształcenie – okazuje się, że w określeniu specjalizacji w copywritingu bardzo przydatne będzie twoje wykształcenie. Jeśli w swojej edukacji zgłębiałeś zagadnienia dotyczące jakiejś konkretnej dziedziny, np. mechaniki, rachunkowości, gastronomii, to tę wiedzę będziesz mógł wykorzystać w pracy copywritera, ponieważ nie powinieneś mieć większych problemów z przygotowaniem tekstów z tych dziedzin;
- hobby – możesz także specjalizować się w tematach, które związane są z twoimi zainteresowaniami. Kiedy jesteś pasjonatem na przykład motoryzacji, nowinek technicznych lub sprzętu sportowego, to jest duże prawdopodobieństwo, że posiadasz na ten temat dużą wiedzę, co możesz wykorzystać w pracy copywritera;
- doświadczenie w copywritingu – czasami może się okazać, że w związku z przygotowywanymi tekstami musisz stopniowo poszerzać swoją wiedzę na jakiś temat, czytać wiele materiałów i studiować różne źródła. Zdobyte w ten sposób doświadczenie sprawi, że z czasem staniesz się specjalistą w danym zakresie.
Specjalizacja w copywritingu – korzyści
Jeśli specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie, to z pewnością daje ci to przepustkę do zleceń, w których wymagana jest fachowa wiedza na dany temat. Będziesz mógł pisać artykuły eksperckie, ponieważ potrafisz operować pojęciami przypisanymi do dyscypliny i bez problemu wyjaśnisz różnorodne właściwości, procesy oraz zależności. A co ważne – zrobisz to bez ryzyka popełnienia błędów merytorycznych.
Musisz też wiedzieć, że niektórzy klienci przed podpisaniem umowy życzą sobie przedłożenia portfolio, które faktycznie potwierdzi twoją wiedzę i umiejętności pisania na określony temat. Jeśli spełniasz te wymogi, masz szansę dostać takie zlecenie, a co istotne – jest ono dobrze płatne.
Specjalizacja w copywritingu – słabe strony
Pewnie wydaje ci się to dziwnym, ale nastawienie się tylko na pisanie tekstów z zakresu twojej specjalizacji może się wiązać z pewnym ryzykiem, że takich zleceń nie będziesz miał zbyt wiele. Oczywiście to będzie zależało od twojego doświadczenia, wypracowanej pozycji oraz branży, w której się specjalizujesz. Musisz jednak pamiętać, że większość firm zamawia proste teksty z podstawowymi informacjami, podanymi w przystępny sposób i bez specjalistycznej wiedzy z danego zakresu.
Sprawdź, Co to jest mapa myśli i jak ją stworzyć?
Wszechstronność w copywritingu – co się z nią wiąże?
A co jeśli nie masz specjalizacji? Czy możesz pracować jako copywriter? Możesz, ale będziesz mógł głównie pisać teksty o dużym stopniu ogólności, adresowane do odbiorców, którzy nie czują potrzeby szczegółowego zagłębiania się w temat. Takie materiały są znacznie niżej wycenione, co w praktyce przekłada się na to, że musisz tworzyć ich wiele i to często z różnych dziedzin. To z kolei wymaga od ciebie poświęcenia wiele czasu na analizę rozmaitych źródeł i ich wiarygodności. Wszystko to jest konieczne, abyś mógł pisać na przykład na temat kremów do twarzy, płytek podłogowych lub mebli ogrodowych.
Wszechstronność, a specjalizacja w copywritingu – podsumowanie
Na zakończenie warto wrócić do postawionego w tytule pytania. Co powinieneś wybrać, zwłaszcza na początku swojej kariery zawodowej? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się złoty środek – z pewnością posiadasz jakąś specjalizację, związaną chociażby z twoimi zainteresowaniami, więc wykorzystaj tę wiedzę w swojej pracy. Ale też pisz teksty o dużym stopniu ogólności – te doświadczenia z pewnością zaprocentują w przyszłości.
Autor tekstu: Beata Lisowska