Kategorie
Pozycjonowanie

Teksty zapleczowe – czym są i czy warto je tworzyć?

Laikom może wydawać się, że teksty zapleczowe wystarczy nasycić frazami kluczowymi i mamy gotowy artykuł. Nic bardziej mylnego. Od kilku lat takie działania nie przynoszą już korzyści. Dlatego dzisiaj przedstawimy, jak tworzyć teksty zapleczowe, tak aby przyniosły dobre korzyści pod kątem SEO.

Teksty zapleczowe – czym właściwie są?

Tekstami zapleczowymi nazywamy artykuły przeznaczone do publikacji na stronach zapleczowych. Ich celem jest budowa pozycjonowania poprzez stosowanie tematycznych fraz kluczowych.

Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje teksty zapleczowe w celu promowania strony głównej firmy i podniesienia jej pozycji w rankingu wyszukiwarki. Jest to możliwe dzięki wykonaniu linkowania do strony „macierzystej”. Ten zabieg sprawia, że główna strona firmowa staje się bardziej wiarygodna, a co za tym idzie może zostać umieszczona wyżej.

Skoro mówimy już o pozycjonowaniu, musimy zwrócić uwagę na fakt, że teksty zapleczowe nie mogą być traktowane „po macoszemu”. W grę wchodzi walka o pozycję w wynikach wyszukiwania, a jak wiadomo, Google promuje użyteczne treści. Zatem nawet treści przeznaczone na strony zapleczowe muszą być przejrzyste i merytoryczne.

Innymi słowy – jakość strony zapleczowej przekłada się na wiarygodność strony „macierzystej”.

Teksty zapleczowe – zasady pisania

Wiemy już, w jakim celu tworzy się teksty zapleczowe, zatem możemy już przejść do zasad dotyczących ich tworzenia. Możemy wyodrębnić dwie najważniejsze.

  1. Teksty zapleczowe muszą być merytoryczne i wyczerpująco omawiać temat oraz
  2. mieć przejrzystą strukturę, oraz obszerną formę.

Jakość tekstów zapleczowych

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, teksty zapleczowe nie mogą być traktowane „po macoszemu”. Jako główną różnicę możemy wymienić fakt, że w tego typu tekstach charakter specjalistyczny nie ma, aż takiego znaczenia. Wystarczy nasycenie informacjami branżowymi.

Wynika to z prostej przyczyny – teksty zapleczowe nie mają na celu kreowania wizerunku eksperta. Zatem wyszukiwanie specjalistycznych informacji i umieszczanie ich w tym rodzaju treści byłoby zwykłą stratą czasu.

Teksty zapleczowe mają być informatywne i merytoryczne, ale nie muszą być stworzone na podstawie naukowej bibliografii.

Objętość tekstów zapleczowych

Obszerność powinna iść w parze z jakością przekazu. Inaczej wyjdzie nam precel (rodzaj treści), który nie ma obecnie żadnego znaczenia.

Tekst nie powinien być za krótki, ponieważ to wpływa negatywnie na indeksowanie. Mówiąc najprościej – treść powinna być tak długa, aby wyczerpać dane zagadnienie.

Jak stworzyć dobre teksty zapleczowe?

W tworzeniu dobrych, czyli skutecznych, tekstów zapleczowych nie ma dróg na skróty. Liczy się długość treści, rzetelność informacji, a także struktura SEO, która dodaje całości polotu.

Poniżej omówimy kilka aspektów, na które pomogą w tworzeniu skutecznych tekstów zapleczowych.

Struktura tekstu zapleczowego

Struktura tekstów zapleczowych powinna być zgodna ze strukturą tekstów SEO. Czyli powinna zawierać odpowiednio dodane nagłówki oraz słowa kluczowe.

Dodawanie nagłówków

Nagłówki powinny być dodane zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”.

H1 (tytuł): Dieta wegańska – czy jest dobra dla naszego zdrowia?

H2: Dieta wegańska – na czym polega?
H2: Dieta wegańska – korzyści zdrowotne

H3: Układ krążenia

H4: Obniżenie cholesterolu

H3: Układ trawienny

H4: Uczucie “lekkości”

H2: Dieta wegańska – zagrożenia

H3: Odpowiednia suplementacja

H3: Regularne badania

H2: Podsumowanie

Jak widać, każdy kolejny nagłówek szerzej omawia zagadnienie poruszone w większym.

Frazy kluczowe

Objętość tekstu, jaką powinny zajmować frazy kluczowe, pozostaje taka sama, czyli jest to 0,5-3%.

Należy pamiętać o dodawaniu fraz kluczowych przede wszystkim w nagłówkach (szczególnie w H2) oraz najważniejszych fragmentach treści.

FAQ i Q&A

W 2013 roku Google wprowadził algorytm Koliber, którego zadaniem jest precyzyjne dobranie wyników wyszukiwania do wpisanej frazy. Obecność sekcji FAQ lub Q&A w artykule zawierających frazy kluczowe dotyczących niszowych zapytań to świetny sposób, by zostać zauważonym przez algorytm.

Informacje w tekście zapleczowym

Wiemy już, jak stworzyć strukturę tekstu zapleczowego. Teraz zajmiemy się informacjami, które powinien zawierać.

Odpowiednia tematyka

Teksty zapleczowe powinny skupiać się wokół branży, w której działa firma „strony macierzystej”. Jedynie strony zapleczowe poświęcone branży, mają szansę na osiągnięcie sukcesu. Co więcej, wyszukiwarki uważają je za bardziej naturalne.

Atrakcyjność zagadnień

Nawet w przypadku tekstów zapleczowych zagadnienia nie mogą być nudne. Google promuje ciekawe artykuły.

Algorytmy zwracają szczególną uwagę na obecność LSI keywords i cornerstone content, zatem warto zadbać o te czynniki.

Czy naprawdę każdy tekst zapleczowy musi być wysokiej jakości?

Dzisiaj przedstawiliśmy przepis na wzorcowe teksty zapleczowe, które przynoszą najlepsze wyniki w pozycjonowaniu. Jednak nie oznacza to, że każda treść przeznaczona na strony zapleczowe musi być najwyższej jakości.

Przy tworzeniu tekstów zapleczowych należy znaleźć złoty środek między czasem, jaki im poświęcamy, a ich jakością.

Tworzenie merytorycznych tekstów jest niezwykle czasochłonne, a lepiej wykorzystać ten czas na tworzenie treści na „stronę macierzystą. Co więcej, w grę wchodzi również ilość tekstów zapleczowych na stronie – więcej artykułów przyniesie lepsze efekty w pozycjonowaniu.

Dobrym sposobem na rozstrzygnięcie tego konfliktu jest wykorzystanie rotacji jakościowe, czyli wstawianiu artykułów o różnym stopniu merytoryki.

Czym różni się tekst zapleczowy od artykułu blogowego?

Zdecydowanie jako główne różnice możemy wskazać jakość oraz miejsce publikacji.

Teksty zapleczowe cechują się znacznie niższą jakością niż artykuły blogowe oraz publikowane są jedynie na stronach zapleczowych. Ich głównym celem jest budowa pozycjonowania głównej strony firmowej.

Natomiast artykuły blogowe publikowane są na blogu prywatnym lub firmowym i przeznaczone są dla czytelników, dlatego muszą cechować się wysoką merytoryką.

Co łączy te dwa rodzaje treści? Z pewnością struktura pod SEO, skupienie się na specjalistycznych tematach oraz przejrzystość tekstów.

Jakie rodzaje tekstów zapleczowych tworzyć?

Wszystko zależy więc od ilości wpisów, rodzaju branży i stron zapleczowych, działań konkurencji oraz obranej strategii content marketingu. Dla jednego przedsiębiorstwa lepszym rozwiązaniem będzie tworzenie jakościowych wpisów, a dla innego obszernych.

Zatem to jaki rodzaj tekstów zapleczowych powinna tworzyć firma, należy zaplanować indywidualnie.

Teksty zapleczowe – podsumowując

  • Teksty zapleczowe to treści przeznaczone na strony zapleczowe.
  • Powinno skupiać się w nich na treściach branżowych, a nie specjalistycznych.
  • Teksty zapleczowe mają wspomagać pozycjonowanie głównej strony firmowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *