Kategorie
Content Copywriting

Content Hub, czyli sposób na zorganizowanie treści na stronie

Pisząc teksty na stronę internetową, często poruszamy tylko jeden, główny temat. Co zaś w przypadku, gdy chcielibyśmy przytoczyć kilka obszernych kwestii, bądź posiadamy sporą ilość precyzyjnych informacji, z danego zakresu? Wówczas, warto zastanowić się nad dobrą organizacją treści, w tzw. content hub. Rozwiązanie to, pozytywnie wpłynie zarówno na polepszenie naszej oceny w rankingach Google, jak i uprzyjemni ostateczny odbiór.

W jaki sposób skutecznie posegregować dużą ilość treści na stronie?

Istnieje szereg wartościowych metod, służących do uporządkowania ważnych zagadnień na stronie. Chociażby sprawdzona technika cornerstone content, skupiająca się stricte na kluczowych założeniach firmy. Mówiąc natomiast o grupie pryncypiów, wokół których się obracamy, warto zastosować koncepcję content hubów – inaczej koncentratorów zawartości. Patrząc z szerszej perspektywy, ideą jest budowa struktury swoistych centrów wiadomości, na konkretny temat. Stąd, określenie hub można przetłumaczyć, właśnie jako „centrum” lub „koncentrator”. Celem narzędzia, jest bowiem skumulowanie w jednym tylko miejscu, wszystkich powiązanych z danym tematem treści, poprzez stworzenie zbioru o układzie filaru, skąd wyprowadzane są liczne odnośniki do wyjaśnień poszczególnych zagadnień.

Jak prawidłowo tworzyć „koncentratory” treści?

Content huby sprawdzą się idealnie, jeżeli w zamyśle mamy chęć ulepszenia aktualnej strony, lub w sytuacji, kiedy budujemy content od zera. W obu przypadkach powinniśmy postępować wedle takiej samej procedury. Temat, dobrze nadający się na content hub, musi być obszerny, posiadać potencjał wyszukiwawczy (wyszukiwany przynajmniej w średnim stopniu), a także winien odpowiadać na pragnienie poszerzenia wiedzy.

Jeżeli chodzi o pierwszy warunek, oczywiste jest, iż trzeba mieć co kumulować, a zatem niezbędna jest znaczna ilość materiału. Potencjał wyszukiwania również wydaje się zrozumiały, ponieważ stale czynimy kroki, w kierunku zwiększenia konwersji. Ostatni, konieczny element to – intencja. Rezultaty dla fraz kluczowych powinny wskazywać, że ludzie faktycznie szukają wiedzy zamiast ofert sklepowych. Jako że niektóre frazy świadczą raczej o chęci przekierowania na stronę sklepu.

Po wstępnym określeniu odpowiednich tematów należy poszukać zagadnień, jakie się na nie składają. Oprócz tego owe zagadnienia także muszą posiadać jakiś potencjał. Pozwoli nam to skupić najważniejsze informacje w jednym miejscu.

Cały proces może przebiegać podobnie do wyszukiwania fraz kluczowych podczas tworzenia tekstu. Ponadto można sprawdzić duże agregatory treści, takie jak Wikipedia, by zobaczyć, z czym powiązane jest nasze zagadnienie.

Ostatnią czynnością, jaką wykonujemy, jest wprowadzenie prawidłowego linkowania wewnętrznego, pomiędzy głównym artykułem a podstronami, na przykład przy pomocy anchorów. Powinno być one czytelne i przejrzyste, jednocześnie maksymalnie ułatwiając proces przeglądania treści. Pamiętajmy jednakże, aby każda z podstron zawierała także odnośnik do strony głównej. To z kolei atrybut dla algorytmów weryfikujących Google, które ocenią naszą stronę jako wewnętrznie uporządkowaną i prostą w nawigacji.

Content hub – zalety

Koncentratory zawartości, niewątpliwie mają wiele zalet. Dotyczą one nie tylko przyjemniejszych odczuć konsumenckich podczas przeglądania, ale również mogą polepszyć naszą ocenę w rankingach Google. Merytoryczna i angażująca treść jest przecież  dla wyszukiwarki kluczowym czynnikiem podczas rankingowania. Jeśli jesteśmy prawdziwymi ekspertami w danej dziedzinie (co udowadniamy, kreując wspomniane content huby) – możemy również zyskać wyższy autorytet tematyczny oraz analogicznie większą ilość odsłon. Dodatkowo polepszy się nasz engagement rate (ang. współczynnik zaangażowania – czyli ilość czasu, którą przeciętny użytkownik spędza na naszej stronie; rozumie się go jako wyznacznik angażującej zawartości).

Bez wątpienia można powiedzieć, że plusów jest więc bardzo dużo. Jeśli sen z powiek spędza nam ogrom nieuporządkowanej zupełnie treści, content huby są czymś dla nas. Przy pomocy tej niezwykle prostej metody, możemy osiągnąć wiele korzyści. Między innymi: pomoc w tworzeniu spójnej struktury zawartości naszej strony, możliwość rozbudowy istniejącej treści i budowy nowej od podstaw oraz znaczące poszerzenie bazy przy zachowaniu kilku wymogów.