Kategorie
Copywriting

Opisy produktów i kategorii – jaka jest różnica?

Opisy produktów oraz opisy kategorii z punktu widzenia SEO są równie ważne. Choć nadal niektórzy twierdzą, że warto skupić się jedynie na opisaniu produktów – w idealnej sytuacji powinieneś tak samo mocno przyłożyć się do obu tematów.

Co jeśli masz jednak ograniczony budżet oraz czas, którym dysponujesz? Wówczas musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czego aktualnie potrzebujesz i przystąpić do działania.

W poniższym artykule dowiesz, jakie są różnice pomiędzy dwoma opisami oraz jak je tworzyć, aby Twoje teksty spełniały swoje zadanie.

Opisy produktów i kategorii – jaka jest różnica pomiędzy nimi?

Każdy z opisów – mimo że ma związek z tym samym produktem, który chcesz sprzedać – będzie inaczej wpływał na tempo jego sprzedaży w Twoim sklepie.

Poniżej możesz przeczytać, czym różnią się od siebie oba opisy i jak je tworzyć, aby niosły za sobą wartość, na której Ci zależy.

Opisy produktów

Pisane są językiem korzyści i są tzw. treściami perswazyjnymi. W opisie produktu musisz szybko skłonić klienta do zakupu swojego produktu. Jest to jego główny i największy cel. Zadanie nie zawsze jest łatwe, ponieważ długość takiego opisu nie może być zbyt rozwlekła.

Oczywiście jest w nich miejsce na słowa kluczowe, ale nie zamieścisz ich tam zbyt wielu, bo tekst z założenia ma być przecież krótki.

Jeśli np. jesteś właścicielem sklepu internetowego i chcesz zamówić u copywritera opisy produktów – ich cena nie będzie wysoka z uwagi na liczbę użytych znaków.

Opisy kategorii

Opisują one ogólne zagadnienia, które są związane z produktem. Posiadają dużo więcej treści, a co się z tym wiąże – ilość słów kluczowych, które można w nich zawrzeć, jest o wiele wyższa niż w opisie produktu. Dzięki temu posiadają wysoki udział w pozycjonowaniu sklepu.

Opis kategorii powinien odpowiadać na istotne pytania dotyczące towarów z danej kategorii i rozwiewać wszelkie wątpliwości. Idealnie będzie, jeśli klient po przeczytaniu takiego opisu nie będzie miał już wątpliwości co do tego, jaki produkt wybrać.

Zamawiając opisy kategorii do swojego sklepu, musisz liczyć się z większym wydatkiem z racji bardziej obszernego tekstu.

Jak powinien wyglądać wartościowy opis zarówno produktu i kategorii?

Zanim zaczniesz pisać – pomyśl, co chciałbyś wiedzieć o swoim produkcie na miejscu klienta. Przedstaw mu swój produkt w taki sposób – aby nie miał więcej pytań i wątpliwości, dlaczego powinien go kupić.

Odpowiadaj na pytania użytkowników

Opis produktu i kategorii powinien jak najbardziej zachęcić użytkownika do zapoznania się z artykułem lub usługą i odpowiadać na jego potrzeby. Musi zawierać to wszystko, czego potrzebuje klient, aby mieć pewność, że chce go kupić.  Im więcej różnych informacji i elementów zamieścisz w tekście, tym zdecydowanie lepiej odbiorca pozna produkty czy usługi, które oferujesz.

Na wszystkie potencjalne pytania klientów odpowiesz najlepiej w opisie kategorii, który powinien być wyczerpujący. Możesz w nim zatem opisać:

  • Co produkt oferuje klientowi?
  • Jakie korzyści otrzyma wraz z zakupem?
  • Jakie jest jego przeznaczenie i zastosowanie?
  • Dlaczego warto go kupić?
  • Dla kogo jest przeznaczony?

Odpowiedzi na te pytania na pewno rozwieją wszelkie wątpliwości.

Postaw na oryginalną treść

Bycie oryginalnym na tle konkurencji i tworzenie unikatowych opisów produktów czy kategorii, kiedy musisz stworzyć np. rodzaje płytek łazienkowych jest czasem nie lada wyzwaniem.  Nie myśl jednak o tym, że jeśli ktoś już wykonał ten opis – ponieważ w sieci istnieją dziesiątki sklepów z płytkami do łazienek – to możesz skopiować sobie ich treść na stronę swojego sklepu i w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.

Jest to bardzo złe rozwiązanie i w żaden sposób nie wspomoże to pozycjonowania Twojego sklepu. Roboty wyszukiwarek lubią treści oryginalne, dopracowane i takie, które są niepowielane. Tylko wtedy masz szansę być bardziej widoczny dla swoich klientów w wyszukiwarce. Obudź więc swoja kreatywność i zrób dobry opis!

Pamiętaj także, żeby Twoja treść była przyjazna dla czytelnika. Stosuj akapity i nagłówki, które znacząco wpływają na SEO.  Pisz prostym językiem i nie upychaj słów kluczowych na siłę.  Nie twórz opisów z myślą o wyszukiwarce, lecz pamiętaj o swoich potencjalnych klientach, ponieważ robisz to dla nich.

Podsumowanie

Faktem jest, że opisy produktów mogą istnieć bez opisów kategorii. Odwrotnie jest to raczej niewykonalne.

Czy jednak z tego względu opisy produktów są ważniejsze? I tak i nie. Jeśli myślisz o swoim biznesie przyszłościowo i chcesz go rozwijać oraz zależy Ci, aby był rozpoznawalny i pozycjonował się wysoko w wyszukiwarce – powinieneś zaraz po opisach produktów – skupić się na wartościowych i wyczerpujących opisach kategorii.

To one wygenerują Ci ruch na stronie, co  może przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Dlatego właściwym jest niepomijanie żadnego kroku podczas tworzenia sklepu internetowego. Nigdy nie wiesz do końca, co najbardziej zadziała na Twojego Klienta, więc warto próbować i rozwijać swój biznes.