Istnieją okresy, w których konsumenci mają tendencję do kupowania znacznie większej ilości dóbr. Przyczyny takiego postępowania mogą być różne. Niemniej zjawisko, jakim jest peak sprzedażowy z pewnością występuje i ma dla siebie charakterystyczne momenty. Co to jest i w jakim czasie ma miejsce?
Co to jest peak sprzedażowy?
Jest to okres, w którym sprzedaż dóbr jest znacznie wyższa niż poza nim. Może on dotyczyć danej grupy produktów, jak i również zróżnicowanego ogółu, np. w przypadku peaku sprzedażowego podczas okresu świątecznego, który trwa właściwie cały grudzień, rodzaje kupowanych rzeczy są bardzo różne.
Dla kontrastu można przywołać moment nadejścia lata i zwiększenia sprzedaży w zakresie mody wywołanego przez zmianę ubrań na letnie oraz pozytywnego nastawienia z powodu zbliżającego się okresu letniego.
Peaków sprzedażowych jest więcej, jednak największa sprzedaż ogółem ma miejsce w ostatnim kwartale roku. Dlaczego tak jest? Prawdopodobnie dlatego, że w trakcie roku konsumenci zdążyli zgromadzić nowe oszczędności, zastanowić się nad swoimi finansami oraz rzeczami, które zamierzają nabyć, jak i również z tego bardziej oczywistego powodu, jakim jest długo wyczekiwany okres świąteczny.
Najbardziej powszechne peaki sprzedażowe
Poniżej wymienię te najbardziej regularne okazje do zwiększenia zainteresowania konsumentów swoim sklepem internetowym oraz poprawienia sprzedaży. Występują one w zasadzie głównie w dwóch miesiącach – listopadzie i grudniu. Jednakże jedna z nich pojawia się w okolicach sierpnia… to czas poprzedzający powrót dzieci do szkół, czyli „Back to School”.
Sierpień i ewentualnie początek września – Back to School
W trakcie tego peaku sprzedażowego rodzice z chęcią kupią swojemu dziecku nowy plecak czy zestaw ładnych zeszytów oraz wszelkie przybory, których dzieci potrzebują do szkoły. Uczniowie potrzebują jeszcze oczywiście podręczników i ćwiczeń. Ponadto, pewne osoby, np. po szkole podstawowej, mogą zdecydować się na takie dobra jak moje ukochane pióra wieczne czy ekstrawaganckie długopisy.
W ostatnim czasie zdecydowaną popularność zyskują również tablety, na których uczniowie piszą za pomocą rysika zamiast w zeszytach, mając wszystkie notatki w jednym urządzeniu. Jednakże to nie cała elektronika; uczniowie mogą nabrać większej chęci na nowy telefon, komputer czy też laptop.
Przeczytaj również: Teksty SEO – 5 zasad tworzenia, o których nie możesz zapomnieć
To jeszcze nie wszystko, większa sprzedaż może również wystąpić w zakresie ubioru: nowe buty, spodnie, wszelkiego rodzaju ubrania i akcesoria zdecydowanie zostaną chętniej przyjęte przez osoby, które mają wrócić do szkoły.
Jak widać peak sprzedażowy „Back to School” nie ogranicza się jedynie do szkolnych oczywistości, takich jak zeszyty czy plecaki, ale znacznie wykracza poza ten obszar, wchodząc w różne kategorie dóbr.
Listopad – Black Friday (Week) i Cyber Monday
Zacznijmy od tego, że Black Friday bardzo często rozciąga się na Black Week, czyli zamiast jednego dnia ogromnych przecen i specjalnych ofert powstaje cały tydzień. Czasem jest to nawet więcej niż tydzień.
Jeżeli chodzi o Cyber Monday, to jest to pierwszy poniedziałek po Black Friday. W trakcie jego trwania mają być dostępne znaczące obniżki cen i atrakcyjne oferty, lecz tym razem w internecie.
Właściwie jednak można powiedzieć, że ten okres to jeden wielki peak sprzedażowy i zakupowe szaleństwo, które przy odpowiednich przygotowaniach może przynieść bardzo satysfakcjonujące zyski.
Początek grudnia – Mikołajki
Mikołajki to dzień mniejszych prezentów; to pewnego rodzaju zapowiedź Wigilii. Można się więc spodziewać zwiększającego się popytu na różnorodne dobra, które zależą od kreatywności oraz upodobań danych osób. Wtedy (właściwie niedługo po Black Friday) znów pojawiają się wszelkiego rodzaju okazje.
Końcówka grudnia – Święta Bożego Narodzenia
Czas zdecydowanie najbardziej tradycyjny, jeśli chodzi o zwiększoną sprzedaż. Tutaj, jak w przypadku Mikołajek, wszystko zależy od kreatywności oraz potrzeb konsumentów, z tym że na znacznie większą skalę. To okres prezentów o większej wartości, w którym odpowiednie zachęcenie kupujących może skutkować zarówno gigantyczną sprzedażą, jak i pozyskaniem nowych stałych klientów.
Autor tekstu: Olivier Wojciechowski