Plain language, czyli prosty język, powinno się stosować w copywritingu. Używanie go wpływa na pozycję w Google, więc sprawia, że więcej ludzi może trafić na nasz artykuł. To bardzo ważne, żeby tekst był napisany przystępnie i konkretnie. Wtedy większość jest w stanie z łatwością zrozumieć i szybciej zapamiętać treść.
Prosty język – właściwości
Kiedy myślisz o dobrze stworzonym tekście, to wiesz, że powinno się go przyjemnie czytać. Wiele rzeczy ma na to wpływ.
Są to między innymi krótkie, pojedyncze zdania. Odpowiednia konstrukcja i właściwe zróżnicowanie również są bardzo istotne. Istnieją programy, które informują, czy tekst faktycznie jest przystępnie napisany. Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście użyłeś prostego języka, spróbuj wcielić się w przypadkowego czytelnika, który nie jest ekspertem.
Zdania pojedyncze
Możesz zachować ten sam sens, kiedy dzielisz długie zdania na parę krótszych. Wtedy cieszy się oko odbiorcy, a treść wygląda na bardziej uporządkowaną. Ważne jest też, żeby często używać strony czynnej. Wtedy odbiorca będzie miał wrażenie, że artykuł trafia bezpośrednio do niego. Można również pomyśleć o punktowaniu. Nie dość, że będzie to dodawało uroku tekstowi, to wpłynie na odpowiednie usystematyzowanie. Warto używać myślników lub punktorów jako alternatywę do zdań pojedynczych.
Odpowiednia konstrukcja tekstu, strona wizualna
Właściwie chodzi o to, żeby cały artykuł stworzyć tak, aby nie zlewał się w całość. Plain language, w kontekście copywritingu odbieramy jako całokształt. Każdy wie, że najlepsza jest równowaga, tak w życiu, jak i w tekście. Jeśli zadbamy o wiele elementów, wpłynie to korzystnie na efekt końcowy. Tekst powinien być jednolity, ale też zróżnicowany. Chodzi o to, żeby trzymać się tego samego stylu. Kolorystyka tekstu również powinna być podobna, stonowana. Zróżnicowanie natomiast polega na tym, żeby używać takich funkcji jak tytuł, nagłówek, akapit, pogrubienie, numerowanie czy linkowanie.
Przeczytaj również: Język korzyści – jak się nim posługiwać?
Programy informujące o przystępności pod kątem SEO
W świecie wirtualnym istnieją programy, które opracowali specjaliści od plain language. Dwa główne to Jasnopis i Logios. Jeśli chcemy rozwiać wątpliwości co do stosowania prostego języka, możemy się nimi posiłkować. Działa to w ten sposób, że wkleja się zdanie, a następnie program informuje nas co do zgodności pod kątem plain language. W zależności od programu statystyki podawane są w punktach lub procentach. Więcej na temat nie tylko wyżej wymienionych programów, ale również pozostałych właściwości prostego języka przeczytasz w tym artykule.
Plain language z perspektywy czytelnika
Ostatecznie zawsze chodzi o to, żeby z tekstem zaznajomiło się jak najwięcej ludzi i wyniosło z niego jak najwięcej informacji. Naturalnym jest, że powinniśmy się postawić w roli odbiorcy. Właśnie w ten sposób działają algorytmy SEO, biorą pod uwagę całe społeczeństwo. My również powinniśmy mieć na uwadze różnice między potencjalnymi adresatami. Należy pamiętać, iż algorytmy są stworzone właśnie na podstawie statystyk, a więc Google wie, jakie treści czytelnicy faworyzują najbardziej. W zasadzie można powiedzieć, że po stworzeniu artykułu napisanego prostym językiem mamy szansę za pośrednictwem SEO wygrać z konkurencją, która jest ogromna.
Podsumowanie
W zależności od tego, jaki tekst piszemy, powinniśmy go dostosować do odbiorcy. Większość artykułów jest pisanych na tematy powszechne, więc tekst powinno się odpowiednio wystandaryzować, żeby był jak najbardziej czytelny. Oczywiście zdarzają się wyjątki, gdzie należy napisać treść w ekspercki sposób. W każdym razie, jeśli nie jest to artykuł naukowy, starajmy się nie używać specjalistycznego języka. W przeciwnym razie tekst może się okazać dla większości niezrozumiały. Brak przystępności oraz przejrzystości ma negatywny wpływ na wyniki w Google. Warto w takiej sytuacji zaznajomić się z plain language.
Autor tekstu: Błażej Łucjanek
Copywriter, pasjonat literatury. Pisanie zawsze sprawiało mu przyjemność, z poczucia misji zajął się przelewaniem słów na papier. Z zawodu kierowca autobusu. Hobbystycznie biegacz oraz rowerzysta długodystansowy. Błażej czerpie energię do pisania z przyrody — jego teksty są, naturalnie, jakościowe.