W świecie biznesu i kariery często spotykamy się z pojęciem elevator pitch. Znane jest również jako elevator speech, a po polsku – przemowa w windzie. To krótka, treściwa prezentacja, której celem jest przedstawienie siebie, swojego projektu lub pomysłu w bardzo ograniczonym czasie. Ale jak ją stworzyć, by była skuteczna? Tego dowiesz się w niniejszym artykule. Podpowiem ci, co powinna mieć elevator pitch, by przyciągać uwagę i zapaść w pamięci odbiorcy.
Czym jest elevator pitch?
To krótka, maksymalnie 30-sekundowa przemowa. Można ją wygłosić w sytuacji, gdy masz mało czasu na zaprezentowanie swojego pomysłu lub projektu. Nazwa pochodzi od hipotetycznej sytuacji, w której spotykasz kogoś ważnego (np. przełożonego) w windzie. Masz tylko tyle czasu, ile trwa przejazd, by przekonać go do swojej idei.
Przykładem sytuacji, w której elevator speech może się przydać, jest spotkanie z potencjalnym inwestorem na konferencji albo przypadkowe natknięcie się na szefa w firmowej kuchni. Dobra przemowa tego typu pozwala szybko przekazać najważniejsze informacje i wzbudzić zainteresowanie. To może prowadzić do dalszej, bardziej szczegółowej rozmowy.
Jak stworzyć skuteczny elevator pitch?
Tworzenie dobrej przemowy w windzie jest sztuką, która wymaga precyzji i przemyślanego planu. Oto kilka kroków, które ci w tym pomogą.
- Zidentyfikuj cel swojego pitchu
Pierwszym krokiem do stworzenia skutecznego elevator pitch jest zrozumienie tego, co chcesz osiągnąć. Czy starasz się przyciągnąć uwagę inwestora, przekonać potencjalnego klienta czy może po prostu nawiązać nowe kontakty zawodowe? Znając swój cel, łatwiej będzie ci dostosować treść do odbiorcy.
- Skup się na wartościach
Twoja przemowa w windzie powinna koncentrować się na korzyściach, jakie możesz zaoferować. Zamiast skupiać się wyłącznie na tym, co robisz, pokaż, jakie profity niesie za sobą projekt czy produkt dla odbiorcy. Zamiast mówić np.: „Sprzedaję aplikacje mobilne”, lepiej powiedzieć: „Pomagam firmom zwiększać zaangażowanie klientów dzięki nowoczesnym aplikacjom mobilnym”.
Przeczytaj również: Rozwój osobisty
- Opowiedz historię
Ludzie lubią historie. Nawet krótka, ale angażująca opowieść może pomóc w zainteresowaniu odbiorcy twoim pomysłem. W elevator pitch warto wykorzystać storytelling, aby opisać jak to, co chcesz zaoferować, rozwiązuje konkretne problemy lub spełnia potrzeby innych. Pamiętaj jednak, aby trzymać się sedna i nie rozwodzić nad szczegółami.
- Zadbaj o jasność i zwięzłość
Kluczowym elementem dobrego elevator speech jest jego zwięzłość. Masz jedynie 30 sekund na przekazanie swojego przesłania. Upewnij się, że jest ono klarowne i bez zbędnych szczegółów. Unikaj skomplikowanego języka oraz długich zdań – im prostszy przekaz, tym większa szansa, że zostanie zapamiętany.
- Zakończ wyraźnym wezwaniem do działania
Dobra przemowa w windzie powinna zakończyć się wyraźnym CTA. Może to być zaproszenie do spotkania, wymiana wizytówek lub prośba o przedstawienie szczegółowej oferty.
Elevator pitch – przykład
Aby zobrazować teorię, posłużę się przykładem. Zobacz, jak może wyglądać elevator pitch dla osoby zajmującej się marketingiem:
„Nazywam się Jan Kowalski. Pomagam firmom zwiększać ich obecność w internecie. Dzięki strategii marketingowej opartej na danych jestem w stanie podnieść widoczność twojej firmy w wyszukiwarkach i przyciągnąć nowych klientów. Chętnie umówiłbym się na krótkie spotkanie, by porozmawiać o tym, jak mogę pomóc rozwinąć twój biznes”.
Jak stworzyć elevator pitch?
Tworzenie skutecznego elevator pitch wymaga przygotowania, ale może przynieść wymierne korzyści. Pamiętaj o 5 podstawowych wytycznych: zidentyfikowaniu celu, skupieniu się na wartościach, opowiedzeniu krótkiej historii, zachowaniu jasności przekazu oraz zakończeniu wezwaniem do działania. Tak przygotowana przemowa w windzie może stać się twoim kluczem do sukcesu niezależnie od tego, czy spotykasz inwestora, potencjalnego pracodawcę czy klienta.
Autor tekstu: Maria Kobylińska
Copywriter, dziennikarz, content creator
Lubię pisać. Z wykształcenia jestem dziennikarką. Z pasji tworzę swoje social media o modzie, macierzyństwie i codziennym życiu. W ostatnim czasie skupiłam się na rozwijaniu swoich umiejętności praktycznych z zakresu tworzenia różnorodnych treści internetowych. Ukończyłam specjalistyczne kursy z copywritingu i social mediów. Obecnie pracuję jako redaktor treści internetowych w wydawnictwie INANA Publishing.
Wcześniej przez blisko pięć lat jako dziennikarka w ogólnopolskiej gazecie zajmowałam się redagowaniem artykułów informacyjnych i publicystycznych.