Kategorie
Copywriting

Jak tworzyć skuteczne tytuły artykułów?

Nagłówek to tylko kilka słów, jednak mają one absolutnie kluczowe znaczenie. Są bowiem swoistą reklamą – muszą przekonać odbiorców, że warto kliknąć i zapoznać się z całością tekstu. Zastanawiasz się, jak tworzyć chwytliwe tytuły artykułów? Mamy dla Ciebie praktyczne rady i konkretne pomysły. Zapraszamy do lektury!

Zasady tworzenia tytułów artykułów

Cała praca włożona w przygotowanie rzetelnego i interesującego tekstu może pójść na marne, gdy nie znajdzie on czytelników. Dlatego trzeba poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwagi nagłówkowi. Zebraliśmy dla Ciebie podstawowe reguły, których musisz się trzymać przy kreowaniu tytułów artykułów.

Twórz krótkie i rzeczowe nagłówki

Nagłówek powinien w skondensowany sposób prezentować istotę treści poruszonych w tekście. Jego optymalna długość to ok. 50-70 znaków. Zastosowanie przedziału wynika z faktu, że kryterium jest tu tak naprawdę szerokość mierzona w pikselach. Łatwo zauważyć, że różne litery zajmują różną ilość miejsca na ekranie (porównaj chociażby „M” i „l”).

Jeśli tytuł będzie za długi, w wynikach wyszukiwania wyświetli się tylko jego fragment. Taki ucięty nagłówek może utrudnić odbiorcy zorientowanie się w tematyce tekstu i w efekcie zniechęcić go do wejścia na stronę.

Nie wprowadzaj w błąd

Warto to podkreślić – jeśli tytuł artykułu, nawet bardzo intrygujący, nie będzie odzwierciedlał treści, ryzykujesz nie tylko porzuceniem lektury przez czytelnika, ale również negatywnymi opiniami. Zawsze stawiaj na rzetelność!

Umieść słowa kluczowe w odpowiednim miejscu

Właściwie dobrane i rozmieszczone frazy kluczowe to podstawa pozycjonowania. Bez tego szanse na widoczność w wyszukiwarce są nikłe. Koniecznie zamieść w tytule główne słowo kluczowe – najlepiej na początku lub w części środkowej. Jeśli zostawisz je na sam koniec, to w razie przekroczenia dopuszczalnej szerokości nagłówka ucięte zostanie to, co najważniejsze.

Wyjdź naprzeciw potrzebom odbiorców

Internauci szukają w sieci informacji, które pomogą im zaspokoić pragnienia i rozwiązać problemy. Dlatego odpowiedz sobie na pytanie, z czym borykają się osoby z Twojej grupy docelowej. Następnie skonstruuj tytuł tak, by dać im znać, że w tekście znajdą odpowiedź na swoje potrzeby.

Przyciągaj uwagę

Jeśli nagłówek uwidoczniony w wynikach wyszukiwania nie wyda się czytelnikowi ciekawy, jest duże ryzyko, że będzie scrollował dalej. Dlatego Twoje tytuły artykułów muszą przyciągać uwagę jak magnes, wyróżniając się spośród innych publikacji o podobnej tematyce. Wiemy, że to może wydawać się trudne – zwłaszcza że do dyspozycji masz zaledwie kilka słów – dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie listę pomysłów, które ułatwią Ci zadanie.

Skuteczne tytuły artykułów – 4 sprawdzone pomysły

Istnieje sporo sposobów na skonstruowanie intrygujących i zachęcających do lektury tytułów artykułów. Poniżej prezentujemy nasze propozycje wraz z przykładami.

Nagłówki w formie pytania

Postawienie pytania w tytule to jasna sugestia dla odbiorcy, że w tekście znajdzie na nie odpowiedź. Wielu internautów wpisuje hasła w wyszukiwarkę właśnie w formie pytającej. Na pewno przyciągną ich nagłówki, które wprost odzwierciedlają nurtujące ich zagadnienia.

Przykłady:

  • „Jak napisać list motywacyjny?”
  • „Gdzie spędzać wakacje z dziećmi?”

Wezwanie do działania

Tytuły w formie komend są bardzo dynamiczne. To swego rodzaju obietnica, że wykonanie konkretnej czynności pozwoli osiągnąć jakąś korzyść. Widząc wezwanie do akcji, czytelnik może zadać sobie pytania: „Ale dlaczego?” lub „Ale jak?”, dzięki czemu chętniej wejdzie na stronę w poszukiwaniu odpowiedzi.

Przykłady:

  • „Poznaj swój aparat i fotografuj jak profesjonalista!”
  • „Wymień samochód na hybrydę i oszczędzaj!”

Zastosowanie liczb

Liczby porządkują rzeczywistość. Używanie wyliczeń w tytułach artykułów daje odbiorcy jasną informację, że w treści znajdzie konkretną porcję pomysłów czy rozwiązań. Sugerujemy w ten sposób, że z natłoku wiedzy wyselekcjonowaliśmy dla czytelnika informacje odpowiadające jego potrzebom, z którymi ma szansę zapoznać się w krótkim czasie.

Przykłady:

  • „5 sposobów na urządzenie małej łazienki”
  • „4 powody, dla których warto uczyć się francuskiego”

Możesz dodatkowo zaintrygować odbiorcę, stosując określenia typu „5 mało znanych sposobów na…” czy „4 szybkie sposoby na…”. W pierwszym przypadku podkreślisz, że masz dla niego oryginalne rozwiązania, których nie znajdzie w większości podobnych artykułów. W drugim zaś dasz do zrozumienia, że skupiłeś się na sposobach oszczędzających jego czas.

Podkreślenie eksperckich źródeł wiedzy

Internauci są codziennie zasypywani gigabajtami informacji, z których wiele jest nierzetelnych bądź nieprawdziwych. Dlatego warto zaznaczyć w nagłówku, że przygotowując artykuły, korzystasz ze źródeł godnych zaufania i opierasz się o specjalistyczną wiedzę.

Przykłady:

  • „Pediatra radzi, jak dbać o odporność dzieci”
  • „Weterynarz podpowiada, jak wybrać karmę dla kota”

Tytuły artykułów – ważne informacje na koniec

Warto wiedzieć, że sposoby na atrakcyjne tytuły artykułów możesz ze sobą łączyć, aby uzyskać jeszcze więcej możliwości.

Dobrą praktyką jest monitorowanie, które nagłówki najlepiej sprawdzają się w przypadku Twojej grupy docelowej. Dlatego zbieraj i analizuj dane o reakcjach na różnie skonstruowane tytuły.

Autor: Jadwiga Bartczak