Uwaga czytelnika jest ulotna niczym liść na wietrze. Niezwykle łatwo ją stracić. Nadmiar informacji, które odbiorca zmuszony jest przefiltrować każdego dnia sprawia, że łatwo traci koncentrację, skupiając wzrok jedynie na hasłach, nagłówkach artykułu. Sprawdź, jak przykuć uwagę czytelnika i jednocześnie zaspokoić jego potrzeby informacyjne!
Na czym polega zasada odwróconej piramidy?
Technika odwróconej piramidy warunkuje układ tekstu, dostosowując go idealnie do potrzeb odbiorcy. Metoda pozwala na pozyskanie uwagi i zatrzymanie jej jak najdłużej dzięki segregacji contentu. Krótko mówiąc: zaczynamy od sedna. Dlatego też informacje najpotrzebniejsze i najciekawsze lokowane są na początku tekstu, w tytule, nagłówkach oraz w leadzie, co pozwala czytelnikowi zorientować się, czy przedstawiona treść go interesuje. W miarę czytania znajdują się treści mniej atrakcyjne, detale wzbogacające artykuł, lecz bez tak mocnej siły przekazu.
Jak zbudować tekst zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?
Skoro już wiesz, czym jest technika hierarchizacji informacji, zapewne zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczny i zarazem interesujący dla odbiorcy artykuł. Oto pięć pomocnych wskazówek:
Stosuj słowa kluczowe
Świadomie skonstruowana kompozycja artykułu wpływa na jego widoczność. Wplecenie w tekst fraz kluczowych samoczynnie zatrzyma uwagę odbiorcy, który poszukując odpowiedzi na pytanie będzie podświadomie wypatrywał pośród gąszczu liter słów wpisanych w wyszukiwarkę. Dodatkowo wspomoże to pozycjonowanie strony, przyciągając potencjalnych czytelników.
Zorganizuj informacje – od ogółu do szczegółu
Pamiętaj, aby stosując zasadę odwróconej piramidy kluczowe informacje umieszczać jak najbliżej tytułu, przede wszystkim w pierwszym akapicie tekstu, ponieważ to właśnie tam czytelnik będzie szukał odpowiedzi. Powinny się w nim znaleźć określone treści przedstawiające odbiorcy, co zyska dzięki lekturze Twojego artykułu. Dobrze skonstruowany lead jest zobowiązany pozostawić w czytelniku pewien rodzaj niedosytu, głodu informacyjnego, który zachęci go do dalszej lektury. Nie zaszkodzi również umieścić wezwanie do działania, którego zadaniem jest nakłonienie odbiorcy do podjęcia akcji.
Używaj prostego języka
Aby Twój komunikat był skuteczny powinien być napisany jasnym, rzeczowym stylem. Wszelką bogatą językową manierę na miarę „Pana Tadeusza” pozostaw na inną okazję. Krótkie, konkretne zdania bez rozbudowanych, wielokrotnie złożonych konstrukcji gramatycznych przedstawiają pociągającą w swej prostocie treść perfekcyjnie dopasowaną do oczekiwań statystycznego czytelnika. Warto również, abyś stosował w tekście niedopowiedzenia sugerujące odbiorcy rodzaj nieodkrytej tajemnicy, kuszącej swoim sekretnym, subtelnym istnieniem.
Nie bój się podkreślać myśli
Dodatkowym, skutecznym sposobem, by przyciągnąć uwagę na dłuższą chwilę jest stosowanie pogrubień w tekście, zwłaszcza najważniejszych treści, haseł. Uwaga czytelnika bezwiednie skieruje jego wzrok w to miejsce. Dzięki temu odbiorca dostrzeże informacje, których szukał, tym samym zachęcając się do dalszej lektury Twojego artykułu. Równie atrakcyjne będą treści wypunktowane, odróżniające się na tle zwartego artykułu.
Nie przedłużaj niepotrzebnie
Dzisiejszy odbiorca treści nie grzeszy stoicką cierpliwością. Czasy sztywno wytyczonych reguł dotyczących długości i szerokości kolumn na łamach gazet dawno przeminęły ustępując pola elastycznej i dynamicznej cyfryzacji informacji. Dlatego też pamiętaj, aby Twój tekst przedstawiał istotę tematu, której potencjalny czytelnik poszukuje, bez zbędnego owijania w bawełnę.
Podsumowanie
Copywriting nie istniałby bez odbiorców. To dla nich tworzone są artykuły odpowiadające na pytania ze wszelkich dziedzin: od domowych sposobów na pozbycie się ciężkiej plamy, gatunki ptaków zamieszkujących na południowych wyspach Japonii, aż po dokładną budowę silnika promu kosmicznego. Warto zatem poznać oczekiwania czytelników, dopasować się do ich potrzeb, ponieważ działania te w rezultacie wydłużą czas spędzony na lekturze Twojego artykułu. A właśnie o to chodzi, prawda?
Autor tekstu: Paula Kulig